Zonder focus op innovatie blijft kloof tussen business en IT groeien
22 januari 2013 -
Het gaat niet goed met de samenwerking tussen IT- en businessmanagement. Uit onderzoek van CA Technologies blijkt dat een groeiende groep businessmanagers hun relatie met IT omschrijven in termen als 'gespannen' of zelfs 'op voet van oorlog'. Er wordt slecht samengewerkt en van onderling vertrouwen is vaak nauwelijks sprake.
Dit heeft tot gevolg dat de door veel directies gewenste focus op innovatie niet van de grond komt en bedrijven belangrijke kansen missen voor het genereren van extra omzet, het laten toenemen van het marktaandeel, het versnellen van time-to-market en het verhogen van de klanttevredenheid. Naar aanleiding van het onderzoek 'Why IT needs to lead now: the innovation imperative', wordt daarom een beroep gedaan op IT-managers om deze kloof zo snel mogelijk te dichten.
Relatie IT en business kan 'boost' gebruiken
Het onderzoek van CA is wereldwijd uitgevoerd onder 800 business- en IT-managers. Maar liefst 34 procent van de ondervraagde businessmanagers omschrijft de relatie met IT als 'gespannen', 'geen onderling vertrouwen' en 'op voet van oorlog'. Zij ervaren geen intensieve samenwerking met hun IT-afdeling. Aan de kant van IT is 31 procent het met deze typeringen eens.
Een kwart van de IT-respondenten ziet IT als een 'autoriteit' of 'expert' op het gebied van innovatie. In de business-organisatie is slechts een vijfde (21 procent) het hier mee eens. Deze resultaten tonen aan dat IT-managers, eerder dan hun zakelijke tegenhangers, geneigd zijn zichzelf aanjager van innovatie of innovatie-expert te noemen of van mening zijn dat zij over de benodigde vaardigheden bezitten om voor innovatie te zorgen. Businessmanagers beoordelen IT echter beduidend lager op punten als kennis van de business, algemene vaardigheden en communicatieve vaardigheden.
Noodzaak van innovatie
"Dit onderzoek over innovatie bevestigt dat de meerderheid van de IT-middelen nog steeds wordt gebruikt om 'het licht aan te houden.' IT is echter op een kritiek punt beland en zal moeten bepalen hoe inefficiënties verwijderd kunnen worden zodat bedrijfskritische projecten snel en flexibel kunnen worden opgeleverd," zegt Marco van Lieverloo, country manager bij CA Technologies. "Het formaliseren, meten en belonen van innovatie zijn belangrijke eerste stappen om daadwerkelijk waarde voor de business te creëren. Deze stappen zullen helpen om het vertrouwen van de directie in de IT-afdeling te vergroten zodat IT de teugels rond innovatie in handen kan nemen."
Het onderzoek wijst ook op het belang van innovatie voor het behalen van bedrijfssucces. De ondervraagde business- en IT-managers verwachten met innovatie vooral een hogere klanttevredenheid (86 procent), een snellere time-to-market (79 procent), een toegenomen winst (85 procent) en een beter marktaandeel (83 procent). Niet investeren in innovatie zal volgens ondervraagden resulteren in de onmogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken en nieuwe markten aan te boren (37 procent), in toenemende concurrentiedruk (32 procent) en verlies van omzet (31 procent).
Nieuwe technologieën
Ook in de studie 'The future role of the CIO: Digital Literacy', dat onder 685 CIO's in 22 landen, waaronder Nederland, is uitgevoerd, geeft een vijfde van de CIO's aan dat de directie van bedrijven de impact van nieuwe en opkomende technologieën niet begrijpt. Deze 'digitale ongeletterdheid' op senior-level zorgt voor een afnemend reactievermogen van het bedrijf, gemiste business- en investeringsmogelijkheden, een zwakkere concurrentiepositie en een langzamere time-to-market.
Professor Joe Peppard, directeur van het Information Systems Research Centre aan de Cranfield School of Management, zegt in een toelichting op de onderzoeken: "CIO's zijn in een goede positie om meer betrokken te raken bij de strategische discussies. Dit zal hen in staat stellen om aan te tonen hoe bepaalde digitale strategieën of projecten waarde kunnen opleveren."