Europa dreigt slag om Afrika te verliezen van Aziaten
18 januari 2013 -
Europese ondernemingen verliezen snel terrein in Afrika. Ze zijn zo gericht op groeimarkten in Zuid-Amerika en Azië, dat ze nauwelijks merken dat Braziliaanse, Chinese en Indiase bedrijven ondertussen de opkomende economieën van Afrika verdelen. Van de 49 landen in sub-Sahara Afrika is minstens de helft commercieel interessant voor Nederlandse bedrijven.
Het is er bovendien makkelijker zaken doen dan in de BRIC landen. Dit blijkt uit onderzoek van Berenschot en de RSM Erasmus Universiteit Rotterdam onder 110 bedrijven. De afgelopen jaren is de politieke en economische stabiliteit in veel Afrikaanse landen flink toegenomen. Zozeer zelfs dat landen als Nigeria, Kenia, Ethiopia, Rwanda en Tanzania opkomende economieën zijn geworden. Er is vrijwel geen product of dienst waar in Afrika geen vraag naar is. De Chinezen en Indiërs zijn vol overgave op deze nieuwe markten gesprongen. Ze deden het aandeel van Europa in de wereldwijde handel met Afrika slinken van 50 procent in 1990 tot minder dan een kwart nu.
Negatieve beeldvorming
In Nederland echter weerhouden een gebrek aan urgentie, gaten in het diplomatieke netwerk en beperkte toegang tot financiering veel Nederlandse ondernemers van het doen van investeringen in Afrika. De negatieve beeldvorming over Afrika vertroebelt het zicht van Nederlandse ondernemers op het commerciële potentieel van Afrika. Analyse van krantenkoppen laat zien dat Nederlandse pers negatiever bericht over Afrika dan buitenlandse pers. Dat is zonde, vindt Marjolein Lem, consultant bij Berenschot: "Bedrijven die in Afrika zitten, behalen goede resultaten. 65 procent van de onderzochte Nederlandse ondernemingen die al in Afrika zitten zijn tevreden met hun omzet en 95 procent denkt erover de komende jaren uit te breiden."
Nederlandse expertise
Nederlandse ondernemingen zijn volgens Rob van Tulder, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, goed gepositioneerd om de kansen in Afrika te benutten. "De Nederlandse expertise en op samenwerking gerichte manier van ondernemen lenen zich goed voor de nieuwe zakelijke benadering die past bij een veranderend Afrika."
Bedrijven die in Afrika succes hebben, zo blijkt uit het onderzoek, hebben lef, een lange termijn visie, lokale aanwezigheid en werken vaak samen met de overheid en maatschappelijke organisaties. Grote bedrijven als Heineken, Philips en Friesland Campina maar ook MKB-ers zoals Zeelandia en CWT Sitos bewijzen dat het kan. "Afrika is dichterbij dan veel mensen denken," aldus Kim Geleynse, consultant bij Berenschot.