zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

78. 876 gemotoriseerde tweewielers verkocht in 2012

11 januari 2013 - Afgelopen jaar werden er in Nederland in totaal 78.876 nieuwe snor-, brom- en motorfietsen verkocht, zo blijkt uit de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Het aantal nieuwe bromfietsen daalde in 2012 ten opzichte van het jaar ervoor met 25,2 procent tot 17.038, terwijl het verkoopniveau van snorfietsen (maximumsnelheid 25 km/h) ruim drie keer zo hoog lag, op 51.745 stuks (13,5 procent minder dan in 2011).


De categorie motorfietsen noteerde in 2012 een min van 6,7 procent in vergelijking met 2011 en zag de verkoopteller stokken bij 10.093 exemplaren. 



Alternatief

Met een gecombineerd aantal van 68.783 nieuwe exemplaren in 2012, is het aantal verkochte brom- en snorfietsen terug op het niveau van voor de economische crisis. In 2007 werden er ruim 70.000 brom- en snorfietsen verkocht, waarna de verkoop in de jaren 2008, 2009 en 2010 piekte, met aantallen van rond de 95.000. De consument heeft de afgelopen jaren, al dan niet gedwongen door economische omstandigheden, een heldere afweging gemaakt voor persoonlijk vervoer. De ‘scooter’ is daarmee voor korte en middellange afstanden een serieus en volwassen alternatief geworden voor de auto. Het totale park van brom- en snorfietsen in Nederland is inmiddels gegroeid tot zo’n 1,1 miljoen stuks. 

Top drie

De drie best verkochte bromfietsmerken 2012 waren Piaggio met 3.187 stuks en een marktaandeel van 18,7 procent, Kymco (2.955 stuks, 17,3 procent) en SYM (2.000 stuks, 11,7 procent) en de best verkochte merken in de categorie snorfiets waren Piaggio met 12.827 stuks en een marktaandeel van 24,8 procent, SYM (6.633 stuks, 12,8 procent) en Kymco (3.891 stuks, 7,5 procent). BMW verkocht afgelopen jaar de meeste motorfietsen: 1.710 exemplaren (marktaandeel 16,9 procent), gevolgd door Honda met 1.540 stuks (15,3 procent) en Suzuki (1.116 stuks, 11,1 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander wil dat elektrische auto geluid maakt
 Leaseauto’s: veel wijzigingen op komst
 502. 544 nieuwe personenauto's verkocht in 2012
 Werknemers krijgen meer inspraak in zakelijk vervoer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10