Negen dingen die u nooit tegen een medewerker moet zeggen
4 januari 2013 -
Er is al veel gezegd en geschreven over dingen die een werknemer nooit tegen een leidinggevende moet zeggen. Maar andersom zijn er evengoed ‘no go’s’. Forbes zet tien opmerkingen op een rij die u het best voor u kunt houden wilt u uw reputatie als goed manager niet verliezen.
1. ‘Ik ben de baas, dus je hebt te doen wat ik zeg.’
Dit is ronduit dictatoriaal. Dreigementen en machtsspelletjes zijn niet de manier om loyaliteit en goede prestaties af te dwingen. Goede managers leiden door te inspireren, te onderwijzen, aan te moedigen en zelfs door hun medewerkers te dienen. Een goede leider hoeft überhaupt niet te dreigen.
2. ‘Je mag heel blij zijn met deze bonus, andere bedrijven geven alleen een standaard kerstpakket.’
Een verstandig manager erkent dat het de medewerkers zijn die uiteindelijk zorgen voor de winst en zal zich nooit denigrerend over hen uitlaten. Een slimme manager zal een ijverige werknemer bovendien oprecht graag willen belonen voor zijn of haar inzet.
3. ‘Ik was hier gisteravond en zaterdagochtend. Waar was jij?’
Zet een medewerker nooit onder druk om 24/7 beschikbaar te zijn. Dit leidt gegarandeerd tot ontevredenheid en een laag moraal. Alleen omdat u zeven dagen per week werkt, wil niet zeggen dat trouwe medewerkers dat ook moeten.
4. ‘Je moet hier blijven, want hier word je tenminste niet gediscrimineerd omdat je een vrouw bent.’
Deze opmerking is echt gemaakt! De vrouw – die net een prestigieuze prijs in haar vakgebied had gewonnen – vertrok meteen om haar talenten elders te gelde te maken. Een goede manager discrimineert nooit, op geen enkele grond.
5. ‘We moeten nu eenmaal bezuinigen’ (helemaal niet als u net bezig bent uw kantoor opnieuw in te richten met designmeubelen)
In moeilijke tijden respecteren werknemers leidinggevenden die begrip hebben voor de situatie waarin zij zich bevinden. Ze verachten een leidinggevende die zichzelf te buiten gaat terwijl zij moeten beknibbelen. Vooral in moeilijke tijden leidt een goede manager door het goede voorbeeld te geven.
6. ‘Ik hoef je klachten niet horen.’ Als manager zou u altijd actief feedback moeten vragen, ook als die negatief is. Zelfs al kunt u het probleem niet direct oplossen: een luisterend oor is ontzettend belangrijk voor de loyaliteit en het werkethos.
7. ‘Zo doen we dat nu eenmaal.’
Een betere manier om innovatie een halt toe te roepen is er niet. Vraag liever: ‘hoe zou dit beter kunnen?’ Het zijn de medewerkers die het beste weten hoe bepaalde processen beter kunnen. Het is uw taak om creatieve oplossingen te stimuleren en die te belonen.
8. ‘Je levert slecht werk.’
Communiceer uw verwachtingen helder en duidelijk. Geef uw team middelen, budget, deadlines, training en ondersteuning als u wilt dat het zijn taken goed uitvoert. Vraag uw medewerkers de opdracht te herhalen zodat u zeker weet dat ze die goed begrepen hebben. Als medewerkers keer op keer dezelfde fout maken, gaat de taak hen wellicht boven de pet of zijn de instructies onduidelijk.
9. ‘Jij bent de stomste/domste/… werknemer ooit!’
Beledigingen en kleineringen raken een werknemer keihard. Een goede manager blijft altijd beschaafd en professioneel. Schelden in het bijzijn van medewerkers is af te raden, schelden naar een werknemer is absoluut onacceptabel.
Bron:Forbes