Factuur Nederlands bedrijf later betaald dan buitenlandse concurrentie
4 januari 2013 -
De twintig grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland hebben hun debiteurenbeheer minder goed op orde dan hun grootste buitenlandse concurrenten. In 2011 werden hun facturen bijna drie dagen later betaald dan die van buitenlandse bedrijven. Ook hebben Nederlandse ondernemingen een groter deel van hun omzet uitstaan in onbetaalde rekeningen.
Dat beschadigt hun concurrentiepositie en maakt hen een grotere risicofactor dan wenselijk voor banken en beleggers, blijkt uit een analyse van Concredis. Gemiddeld worden openstaande facturen van de top twintig onderzochte Nederlandse topbedrijven na 63 dagen betaald. Bij hun buitenlandse concurrenten worden de vorderingen na 60 dagen voldaan. Ook hebben Nederlandse ondernemingen een groter bedrag aan onbetaalde rekeningen uitstaan, namelijk 3,9 procent meer wanneer uitgedrukt als percentage van de omzet.
Onderschatte risicofactor bij aanvragen financiering
De tijd voordat een rekening betaald wordt en het risico dat uitstaande rekeningen afgeschreven moeten worden, zijn twee belangrijke rode vlaggen voor banken, beleggers, investeerders en kredietbeoordelaars. Ze zijn medebepalend voor de risico-score die ze aan bedrijven uitdelen. De mogelijke gevolgen daarvan zijn de afgelopen tijd in het geval van Imtech duidelijk geworden.
Peter Kramer, directeur van credit management specialist Concredis: ‘Er zijn twee factoren die worden beïnvloed door trage betaling en grote uitstaande kredieten. Ten eerste de concurrentiepositie van het bedrijf. Als je sneller betaald krijgt, hoef je minder geld te lenen en heb je dus minder rentelasten. Zo kunnen bedrijven prijzen drukken of winstgevender zijn. Ten tweede is er minder risico van de bank of beleggers als de balanspost debiteuren goed op orde is. Dat betekent makkelijker toegang tot vreemd vermogen, lagere rentes en sneller investeren.’
Accountants moeten scherper zijn bij beoordelen jaarcijfers
Analisten en banken worden steeds scherper op uitstaande kredieten. Bedrijven lopen achter bij deze trend. Kramer: ‘In mijn dagelijkse praktijk zie ik door accountants goedgekeurde jaarcijfers waar nauwelijks wordt gewaarschuwd voor soms verontrustende situaties. En in het jaarverslag heb je het met één alinea vaak ook gehad. Zo ontstaan er ruzies als tussen ABN AMRO en Imtech, waar bedrijven en analisten niet weten hoe de ander beoordeelt. Dit terwijl accountants worden betaald om ondernemers te begeleiden in dit soort thema’s. Die laten hier fors steken vallen en de ondernemer is uiteindelijk de dupe.’
Verschil wordt iets kleiner, maar blijft achter
Het afgelopen jaar is het verschil tussen Nederland en het buitenland wel iets kleiner geworden. In 2010 lagen Nederlandse in vergelijking met het buitenland nog vijf dagen langer in de la, namelijk 66 dagen. Ook de waarde van de uitstaande facturen als percentage van de omzet was vorig jaar groter. In 2010 was dat voor Nederlandse bedrijven nog 7,8 procent meer dan bij hun concurrenten. Kramer: ‘Een procentpunten verschil lijkt misschien weinig, maar er gaan tientallen miljoenen achter schuil. Drie dagen sneller betalen op een miljoenenomzet loopt aardig in de papieren."