4 januari 2013 -
U ziet uw collega's misschien wel vaker dan uw eigen familie, maar hoe goed kent u ze eigenlijk? Zou u weten welke voorwerpen voor hen onmisbaar zijn op kantoor? Uit recent onderzoek van Regus, gehouden onder meer dan 20.000 senior managers en bedrijfseigenaren in meer dan 80 landen, blijkt dat werknemers behoefte hebben om hun werkplek te voorzien van persoonlijke bezittingen.
In Nederland hebben werknemers het liefst dingen zoals radio's, kindertekeningen en geluksvoorwerpen op hun bureau staan. De respondenten noemden ook familiefoto's (zeven procent), kunst (acht procent) voor inspiratie en de nodige afleiding, en handige visitekaartjes (negen procent).
Geluk
Religieuze ornamenten en geluksvoorwerpen bieden wereldwijd bescherming tegen een negatieve werksfeer, en herinneringen aan eerdere prestaties (diploma's, certificaten, trofeeën) zorgen voor de nodige motivatie. Werknemers die jong van geest zijn, houden de werkplek speels met poppen en miniatuurauto's.
Dichter bij huis
De woordvoerder van Regus legt uit: "We brengen zo veel tijd door met onze collega's dat we ervan uitgaan dat we alles wel van ze weten. Dit onderzoek laat echter zien dat werknemers over de hele wereld voorwerpen gebruiken om zich meer thuis te voelen, om dichter bij hun dierbaren te zijn, of om hen te motiveren en in de werksfeer te brengen. Dit onderzoek bevestigt dat de werkplek een plaats moet zijn waar werknemers zich op hun gemak voelen en waar ze zichzelf kunnen zijn, met alle aparte trekjes die bij hen horen!"