Grote kloof tussen mobiel gedrag werknemer en ondersteuning werkgever
3 januari 2013 -
Ongelimiteerd gebruik van consumententechnologie slaat een diepe kloof tussen de mobiele werknemer en zijn/haar werkgever. Dat schrijft 6minutes.be. Maar liefst 90 procent van de mobiele elite in Europa gebruikt apps die niet door het werk worden ondersteund. Acht op de tien werkgevers zien ze zelfs als een potentiële reden tot ontslag.
Een en ander komt naar voren uit de derde editie van het jaarlijkse ‘Consumerization of IT’-onderzoek in opdracht van Unisys en uitgevoerd door Forrester Consulting. Aan de ene kant trekt een selecte ‘elite’ van zeer actieve mobiele medewerkers de kar van innovatie en verandering binnen het bedrijf; aan de andere kant zien managers en IT-verantwoordelijken dit als een extra bedreiging op het vlak van IT-ondersteuning en beveiliging. En dat botst.
BYOD en BYOA reden tot ontslag
De ‘bring your own device’ (BYOD) trend breidt zich stilletjes ook uit naar ‘bring your own app’ (BYOA). Om hun werk te kunnen uitoefenen downloaden en gebruiken steeds meer medewerkers applicaties die niet door het werk worden ondersteund, en ze betalen daar ook zelf voor. Niet zonder risico, want 84 procent van de ondervraagde werkgevers vindt dit een potentiële reden tot ontslag.
Bedrijven willen wel, maar weten niet hoe
In hun poging om productiever te zijn, omzeilt de mobiele elite IT-richtlijnen en beveiligingsprocedures waardoor ze voor hun werkgever nieuwe risico’s creëren op het vlak van beheer, ondersteuning en beveiliging. Zo blijkt dat:
• meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven (55 procent) support biedt voor bedrijfstoestellen, maar slechts tien procent voor persoonlijke toestellen van werknemers; • 38 procent van de ondervraagde bedrijven wel de nodige richtlijnen hebben geïmplementeerd voor company-owned smartphones, maar dat ze geen - of onvoldoende - tools hebben om de nodige security richtlijnen af te dwingen bij hun werknemers. Toch beschouwt 64 procent het als een prioriteit om de komende twaalf maanden de mobiele beveiliging te verbeteren; nog eens 71 procent wil dit doen op basis van wachtwoorden.
Geïntegreerde beveiliging
"Beveiliging gebaseerd op wachtwoorden is echter onvoldoende voor de security uitdagingen die de mobiele elite creëert," waarschuwt Peter Vochte, Engagement Manager Mobility Solutions bij Unisys Belgium. "In plaats daarvan zouden bedrijven rekening moeten houden met de verschillende functionaliteiten van die mobiele toestellen. Denk daarbij aan een camera, microfoon, GPS, enzovoort. Om maximale beveiliging te garanderen, kunnen bedrijven het best identiteitscontroles op basis van verschillende factoren integreren en ‘iets wat u hebt’ zoals een sleutel of bankkaart, combineren met ‘iets wat u weet’ zoals een pincode plus ‘iets wat u bent’ zoals een vingerafdruk of spraakherkenning. Dit kan zelfs nog verder aangevuld worden met locatie-gebaseerde herkenning via de geïntegreerde GPS."
Bron:6minutes.be