2 januari 2013 -
Wie wil er nu niet een nog betere manager worden? Senior business executive F. John Reh - in het bezit van decennia ervaring als teammanager projectleider en 'de expert van dienst' op de managementafdeling van About.com - presenteert via Express.be tien tips voor managers die even succesvol willen worden als hij.
Kies de beste mensen
U bent zo goed als de mensen in uw team. Kies daarom vanaf het begin de beste teamleden.
Motiveer
Mensen willen dingen goed doen omwille van uiteenlopende redenen: financiële aansporingen, prestige, erkenning, voldoening, … Kom er achter wat uw teamleden drijft en motiveer hen daarmee.
Bouw aan uw team
Het is niet genoeg om uw individuele teamleden te motiveren. Als iedereen zijn eigen ding doet, bent u niet nodig als manager. Het is dan ook uw taak om van goede werknemers een echt team te maken.
Wees een leider
U geeft de richting aan waarin een goed geolied team zich beweegt. U bepaalt de doelstellingen en leidt uw team daarheen.
Communiceer
U kunt geen leider zijn als u uw visie niet kunt overbrengen en u kunt niet motiveren als mensen u niet begrijpen.
Ontwikkel uw financiële vaardigheden
Om niet failliet te gaan, moet een bedrijf winstgevend zijn. Schuif deze verantwoordelijkheid niet af op anderen en leer zoveel u kan over financieel management.
Doe aan tijdsmanagement Het enige wat nog schaarser is dan geld is tijd. Hoe beter u uw tijd beheert, hoe beter u bent als leider.
Verbeter uzelf
Uw team is belangrijk, maar uzelf ook. Identificeer uw zwakke punten en werk eraan.
Wees ethisch
Ethiek is belangrijk in de zakenwereld. Vermijd schandalen en reputatieverlies door ethisch te denken en te handelen.
Neem eens een vrije dag
Managen is stressvol. Als uw stressniveau stijgt, dalen uw managementcapaciteiten. Las daarom af en toe een pauze in om uzelf op te laden.
Bron:Express.be
Wij zijn zeker voor het verbeteren van de individuele eigenschappen van mensen maar .... dan zul je eerst aan moeten tonen dat bepaalde eigenschappen in dat individu zit.
Anders krijg je waar we veel last van hebben dat mensen met een bepaald netwerk, op plekken komen waar men geen enkele affiniteit mee heeft of waar zij/hij vind perfect te passen maar er gewoon niets van weet te maken omdat..... omdat dat gewoonweg niet in het karakter en persoonlijkheid zit.
Als je geen leidinggevende elementen in je karakter hebt zitten, kun je nog zo je beste doen, maar dan ben je veel meer tijd en energie kwijt dat trucje te leren en te onderhouden dan dat je aan werkelijk leidinggeven toe weet te komen, met alle gevolgen van dien.
We hebben dergelijke voorbeelden in het bedrijfsleven gezien, en bij de overheid en zien dan dat mensen zichzelf zeer veel schade toebrengen, naam en reputatieschade, die je dan weer moet zien weg te poetsen.
Er zijn mensen die zeker leidinggevende kwaliteiten in zich hebben, de visie, de kijk op de dingen en mensen, die niet worden (h)erkend door de rest van het kader, wat dan overigens weer verschrikkelijk jammer is.
Leiderschap is een element dat je van nature in je kunt hebben maar dat moet je dan wel eerst inzichtelijk maken en pakweg 95% van de 100% aan methoden en manieren zijn niet toereikend dat te kunnen.
Er is namelijk een wereld van verschil tussen wat men zichzelf (op papier) toedicht en de werkelijke wereld. Maar er zijn gelukkig zeker goede mensen met even zo goede leidinggevende elementen van naturen in zich.
Hendrik
|
|
3
-
01
-
2013
|
21
:
40
uur
Beste manager on line,
Ik ben als technisch coordinator ingedeeld en daarboven staat de manager.
sinds februari 2012, heb ik een nieuwe manager, waar ik helemaal geen ondersteuning krijg. Die man heeft helemaal geen verstand van de techniek en vindt dat ik alles aan hem moet rapporteren en hij moet ook op de hoogte zijn van elk stap dat ik onderneem. ik mag niet zomaar beslissingen nemen, terwijl het daarvoor niet het geval was. na zijn komst is duidelijk te merken dat de produktie bergafwaarts gaat. ondanks dat het met cijfers aantoonbaar is wil de man niet afwijken van zijn voornemens om het anders te doen.
Mijn vraag is hoe zou ik met zo een situatie moeten omgaan
Goede lijst! Met de aanvang van een nieuw jaar zijn dit zeker een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Maar ik ben het wel eens met NumoQuest over het bezitten van natuurlijke eigenschappen. Ook ik heb in de praktijk meegemaakt dat er veel managers zijn die beter op papier zijn als in de praktijk.
adrienmelsen@home.nl
|
|
4
-
01
-
2013
|
14
:
25
uur
a. Eerst vertrouwelijk bespreken met Manager PZ / HRM en aan deze persoon vragen hoe je met dit dilemma om moet gaan in de verhouding medewerker / leidinggevende. Doel: Voldoende tips verkrijgen vanuit PZ / HRM om met argumenten je manager alsnog te kunnen overtuigen van zijn tekortkomingen / onjuiste zienswijze. Tevens bij PZ / HRM dit gesprek vast laten leggen.
b. Met deze tips alsnog een face-to-face-gesprek aangaan met je manager om deze te wijzen op de bij jou aanwezige kennis (niet op zijn fouten), die hem kunnen helpen in zijn (beter)functioneren. Benadruk de mogelijkheden voor hem, dus zijn kansen, maar benadruk juist niet zijn fouten. Met als doel, dat de onderneming hier beter van wordt.
c. Werkt het dan nog niet, dan met facts & figures het hoger echalon (directie ?) overtuigen (gesprek aanvragen), dat het met de productie bergafwaarts gaat, en dat jij wel ideeën hebt hoe e.e.a. beter zou kunnen gaan lopen. Eventueel PZ / HRM vragen om hierbij als toehoorder & notulist aanwezig te zijn.