Krimp in financiële sector steeds meer voelbaar op werkvloer
31 december 2012 -
Belangenbehartiger Erwin Rog van De Unie blikt terug op bewogen jaar: "De krimp in de financiële sector wordt steeds meer voelbaar op de werkvloer. Personeel draait overuren om dossiers op orde te krijgen zodat deze voldoen aan de strengste eisen, terwijl de nieuwe productie pieken en dalen kent vanwege zwalkend overheidsbeleid en een calculerende consument.
"Het verdienmodel van de banken en verzekeraars wordt door Europees en nationaal ingrijpen op zijn kop gezet," stelt Rog. "Daar bovenop komt nog eens de verdere virtualisering: de consument die via zijn smartphone zijn bankzaken regelt. Banken doen er alles aan om het kostenniveau te drukken en zoals dat in de hele dienstverleningssector geldt, is personeel dan een knop die snel het verschil laat zien. Maar tot hoever kan je gaan? Op afdelingen zie je de werkdruk te hoog oplopen en personeel valt in het ergste geval uit of kan het gewenste niveau niet aan en ziet dat terug in de beoordelingen.
Net voor de kerst werd ik geconfronteerd met een aangenomen motie dat de beloningen van bankmedewerkers aan banden moet leggen. Als onderhandelaar bij twee grote banken in Nederland vraag ik me af met wie ik straks de onderhandelingen voer. Bankmedewerkers hebben blijkbaar bij de verkiezingen tevens hun stem voor hun toekomstige beloning bepaald."
Gezonde organisatie
Rog: "Een gezonde organisatie, daar wil iedereen werken. De organisatie en de medewerkers dienen vitaal te zijn. Aanpassingen, verbeteringen horen daar bij. Medewerkers bereiden zich voor door zichzelf te leren kennen. Zij maken bijvoorbeeld gebruik van loopbaanscans en andere instrumenten. De banken zijn echter verwikkeld in een verbeten concurrentiestrijd: wie heeft als eerste het beste bedrijfsmodel gevonden met het laagste kostenniveau. En dat is niet meer gezond. Zijn alle banken met elkaar te vergelijken? Ik denk het niet. Sommige hebben aandeelhouders, de ander heeft er één, en weer een ander heeft leden. Kan je die allemaal met elkaar vergelijken? Misschien wel qua kernbedrijf, maar zijn zaken als vertrouwen, aansprekende medewerkers, slimme ideeen en passende adviezen niet waar banken het juist van moeten hebben? Voor 2013 hoop ik dat de financiële instellingen zich blijven realiseren dat de medewerker de klant het beste kent en de bank niet zonder de klant kan. Laten we er dan voor zorgen dat de medewerker ook bij de bank blijft bestaan."