zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Krimp in financiële sector steeds meer voelbaar op werkvloer

31 december 2012 - Belangenbehartiger Erwin Rog van De Unie blikt terug op bewogen jaar: "De krimp in de financiële sector wordt steeds meer voelbaar op de werkvloer. Personeel draait overuren om dossiers op orde te krijgen zodat deze voldoen aan de strengste eisen, terwijl de nieuwe productie pieken en dalen kent vanwege zwalkend overheidsbeleid en een calculerende consument.

"Het verdienmodel van de banken en verzekeraars wordt door Europees en nationaal ingrijpen op zijn kop gezet," stelt Rog. "Daar bovenop komt nog eens de verdere virtualisering: de consument die via zijn smartphone zijn bankzaken regelt. Banken doen er alles aan om het kostenniveau te drukken en zoals dat in de hele dienstverleningssector geldt, is personeel dan een knop die snel het verschil laat zien. Maar tot hoever kan je gaan? Op afdelingen zie je de werkdruk te hoog oplopen en personeel valt in het ergste geval uit of kan het gewenste niveau niet aan en ziet dat terug in de beoordelingen.


Net voor de kerst werd ik geconfronteerd met een aangenomen motie dat de beloningen van bankmedewerkers aan banden moet leggen. Als onderhandelaar bij twee grote banken in Nederland vraag ik me af met wie ik straks de onderhandelingen voer. Bankmedewerkers hebben blijkbaar bij de verkiezingen tevens hun stem voor hun toekomstige beloning bepaald." 

Gezonde organisatie
Rog: "Een gezonde organisatie, daar wil iedereen werken. De organisatie en de medewerkers dienen vitaal te zijn. Aanpassingen, verbeteringen horen daar bij. Medewerkers bereiden zich voor door zichzelf te leren kennen. Zij maken bijvoorbeeld gebruik van loopbaanscans en andere instrumenten. De banken zijn echter verwikkeld in een verbeten concurrentiestrijd: wie heeft als eerste het beste bedrijfsmodel gevonden met het laagste kostenniveau. En dat is niet meer gezond. Zijn alle banken met elkaar te vergelijken? Ik denk het niet. Sommige hebben aandeelhouders, de ander heeft er één, en weer een ander heeft leden. Kan je die allemaal met elkaar vergelijken? Misschien wel qua kernbedrijf, maar zijn zaken als vertrouwen, aansprekende medewerkers, slimme ideeen en passende adviezen niet waar banken het juist van moeten hebben? Voor 2013 hoop ik dat de financiële instellingen zich blijven realiseren dat de medewerker de klant het beste kent en de bank niet zonder de klant kan. Laten we er dan voor zorgen dat de medewerker ook bij de bank blijft bestaan."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Financiële sector bestrijdt crisis eenzijdig
 Financiële professionals kiezen voor Rutte en VVD
 Vertrouwen in financiële sector daalt verder
 Gebrek aan uitdaging knaagt aan financiële experts
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10