21 december 2012 -
Aon Hewitt maakte onlangs de resultaten van het jaarlijkse Best Employers onderzoek voor de regio Centraal- en Oost-Europa (CEE) bekend. Het onderzoek laat een sterke correlatie zien tussen grote werknemersbetrokkenheid (employee engagement) en betere zakelijke resultaten. Best Employers bedrijven in de CEE presteren beter op financiële doelstellingen, hebben een lager personeelsverloop en hebben een lager arbeidsverzuim.
De peiling, die Aon Hewitt al sinds 2001 uitvoert in Centraal- en Oost-Europa, biedt erkenning aan bedrijven die zich van andere bedrijven onderscheiden door de hoge kwaliteit en de effectiviteit van hun HR-beleid, hetgeen een positieve impact heeft op de bedrijfsresultaten. Het onderzoek kijkt met zakelijke indicatoren naar het perspectief vanuit het oogpunt van werkgevers zowel als werknemers om een volledig objectief beeld te geven.
Stijgende werknemersbetrokkenheid
Het onderzoek van dit jaar liet zien dat het niveau van werknemersbetrokkenheid in de CEE Regio sinds 2011 is gestegen met drie procent, en een gemiddeld niveau van 58 procent heeft bereikt. Het hoogste niveau van werknemersbetrokkenheid in de regio is in Bulgarije (67 procent), en het laagste in Polen (48 procent). Bij de Best Employer bedrijven, bereikt de betrokkenheid 80 procent, 22 punten hoger dan het regionale gemiddelde.
Erkenning en beloning
Ondanks de verschillen in niveau van werknemersbetrokkenheid tussen landen, zijn er gemeenschappelijke en onderscheidende kwaliteiten die de Best Employers bijzonder maken. Magdalena Warzybok, CEE Engagement Practice Director bij Aon Hewitt: "Best Employers onderscheiden zich door de manier waarop zij hun werknemers erkenning geven en belonen. Dat gebeurt door passende salarissen en aantrekkelijke bonuspakketten zowel als carrièrekansen te bieden. Zij hebben een uitstekende reputatie in de arbeidsmarkt en laten grote consistentie zien tussen dit externe imago en de daadwerkelijke ervaring van hun werknemers binnen het bedrijf. Ten slotte maken de kwaliteit van hun teams van hogere leidinggevende en hun focus op mensen werkelijk verschil." Edward Stanoch, European Talent Practice Market Leader bij Aon Hewitt: "Wij zijn de deelnemers aan het Best Employers onderzoek enorm dankbaar. In tijden van voortdurende economische onzekerheid verheugt het ons te zien dat meer en meer bedrijven zich inspannen om hun werknemers betrokken te houden. Het is een businesscliché geworden dat het belangrijkste bezit van een organisatie zijn werknemers zijn, maar elk jaar weer laat dit onderzoek de waarheid van die stelling zien. Goede HR-processen, goed ontworpen beloningspakketten en beter management leiden tot meer betrokken werknemers. Op hun beurt leveren zij een effectievere bijdrage en het hele bedrijf vaart daar wel bij."
Het lijkt me toch vanzelfsprekend dat als je werknemers ontevreden zijn, dit direct effect heeft op de bedrijfsresultaten? Bij mijn payrolling bedrijf staat dit hoog in het vaandel. Mijn werkgever doet veel moeite om ervoor te zorgen dat zijn werknemers het goed hebben en vooral betrokken blijven. Ik moet eerlijk zeggen dat, als je betrokken bent bij je bedrijf, dat je dan ook direct een stuk gelukkiger bent met je baan.
Wat Adriana schrijft beaam ik volledig. Het is toch logisch dat betrokken medewerkers en de organisatiedoelstellingen met elkaar gekoppeld zijn. Ik weet niet in welke het wetenschappelijk of economisch beargumenteerd kan worden, maar is het niet zo dat in deze crisis de medewerkers minder betrokken zijn en dat organisaties daarom veel mensen moeten ontslaan?