20 december 2012 -
Sommige bedrijven zijn zeer bedreven in bedrijfsborrels en duiken vrijwel elke vrijdagmiddag met z’n allen de plaatselijke kroeg in om het weekend in te luiden. Voor diegenen die niet zo bekend zijn met het fenomeen bedrijfsborrel heeft bedrijfsuitjes-specialist Erik Meijer van Get Events een aantal belangrijke punten onder elkaar gezet waar u zich aan dient te houden als u zo'n borrel organiseert.
Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar als u zich aan deze punten houdt bent u al een heel eind op de goede weg.
De Borrel Borrel, het woord zegt het al. Om een bedrijfsborrel te laten slagen mag de drank niet ontbreken. Maar voorzichtigheid is wel geboden. Alcohol is een sociaal smeermiddel bij uitstek en met een paar drankjes lijkt alles een stuk gemakkelijker te gaan.
Maar pas op! Zeker na een dag hard werken en slecht eten kunnen een paar drankjes net even iets minder goed vallen. U wordt licht in uw hoofd en laat zich net even iets verder gaan dan normaal. Dit kan een hoop gênante momenten opleveren.
Daarbij komt nog dat iedereen tegenwoordig beschikt over een fotocamera op zijn of haar mobieltje. Eén verkeerde beweging in een dronken bui en u kunt zichzelf de volgende dag (en de rest van het jaar) bewonderen op de vele Social Media sites als Facebook en Hyves.
Vroeger kon iemand nog volstaan met een antwoord als: "ik kan me er niks meer van herinneren". Maar tegenwoordig zal menig `hulpvaardige’ collega hierop reageren met: ‘Kijk anders even op Facebook, misschien kan dat je geheugen opfrissen!’.
Vooral als u weet dat uw collega's van een drankje houden, dient u hen een beetje tegen zichzelf in bescherming te nemen. Zo kunt u vooraf een x aantal drankjes per persoon afspreken of afspreken dat er alleen Hollandse bar wordt geschonken (bier, wijn, fris, koffie, thee) zonder gedistilleerd. Dit is meestal voldoende om de angel eruit te halen.
De Locatie
Een goede locatie is vaak het halve werk. Het is ontzettend verleidelijk voor u als baas (of geldschieter) om het uitje gewoon binnenshuis te houden. Dit zal de kosten aanzienlijk drukken. Maar dit draagt natuurlijk niet echt bij aan de algehele feestsfeer.
Over het algemeen brengt men al veel tijd door met elkaar op de werkvloer en niets is dan zo verfrissend om de borrel ergens anders te organiseren. Zeker als de locatie een gezellige aankleding heeft, zoals een plaatselijk bar of een zaaltje.
Natuurlijk moeten er bij de meeste zaaltjes zaalhuur worden betaald, maar dit is meestal makkelijk te omzeilen door met zo’n locatie een bar omzetgarantie af te spreken. Hierbij vervalt de zaalhuur bij een x bedrag aan bestede drankjes. Dan is de bareigenaar verzekerd van inkomsten en hoeft u iets minder diep in de buidel te tasten.
De Invulling
Als u in de feestcommissie zit en u krijgt de opdracht een bedrijfsuitje in de vorm van een borrel te organiseren, dan kunt u het natuurlijk bij een borrel laten. Maar hoeveel leuker kan het niet worden als u er nog een quiz of teambuildingspel bij organiseert.
Dit hoeft niet te ingewikkeld, u kunt denken aan een pubquiz of zelfs de ouderwetse caféspelen als darten, spijkerslaan en sjoelen zijn hier perfect geschikt voor. Als u zelf niet zo goed bent in het organiseren van een quiz of teambuildingspel, kunt u een professioneel bedrijf benaderen.
De Baas
Natuurlijk moet u als baas aanwezig zijn op uw eigen bedrijfsborrel. Dit geeft aan dat u hart voor de zaak heeft. Bij uw eigen bedrijfsborrel is het `alleen maar even m'n neus laat zien' zeker niet voldoende.
Tijdens uw eigen bedrijfsborrel moet u zich van uw beste kant laten zien en uw beste beentje voortzetten. Wat voor indruk geeft u aan uw personeelsleden als u er halverwege stiekem tussenuit knijpt?
Iedereen weet dat de meeste werknemers zich in het bijzijn van de leidinggevende net iets minder uitbundig gedragen dan als die er niet bij is, maar laat dit u er daardoor niet van weerhouden. Zeker bij dit soort gelegenheden geldt het motto, samen uit, samen thuis. Zo maakt u van een bedrijfsborrel het perfecte middel om aan het groepsgevoel en samenhorigheid binnen uw bedrijf te werken