Ongunstige vooruitzichten voor zakelijke dienstverlening
19 december 2012 -
De omzetontwikkeling in de zakelijke dienstverlening is sinds ruim een jaar over de hele linie vlak. Doordat de economie eind 2012 verder verslechterde en de omzetgroei niet boven één procent uitkomt, stagneert de omzet in 2012, maar ook in 2013.
Bestaande uitdagingen voor de sector blijven dan ook onverminderd van kracht: druk op de bruto marges, behoefte aan onderscheidend vermogen en het duidelijk maken van de toegevoegde waarde. Het bedrijfsleven reageert hierop door te onderzoeken of er nieuwe groeimarkten zijn of door de efficiency in hun processen - onder meer door de inzet van IT - te verbeteren.
Omzet stagneert in 2013
De verwachtingen over de conjunctuur zijn voor 2013 met een groeiprognose van 0,2 procent zeer gematigd. Positief is dat het bedrijfsleven er volgend jaar nog relatief goed voorstaat. Door nieuwe ronde van bezuinigingen zijn de meeste bedrijven winstgevend en nemen in 2013 de investeringen licht toe. ABN AMRO verwacht dat de zakelijke dienstverlening hierdoor haar omzet redelijk stabiel kan houden. Uitzendorganisaties, consultants en juridische dienstverleners - met name advocatenkantoren – zullen bovengemiddeld groeien. Maar notariskantoren kampen ook volgend jaar met een slechte woningmarkt. En de omzet van accountantskantoren zal in 2013 dalen als gevolg van een structurele druk op de marges.
Zakelijke dienstverlening moet terug naar de kern
"De omzet en winst in de belangrijkste segmenten van de zakelijke dienstverlening staan steeds meer onder druk. Als de crisis en de vraaguitval langer gaan duren, is snijden in kosten geen succesvolle methode om op langere termijn waarde te creëren. Zo zullen bedrijven moeten kijken naar winstmaximalisatie als belangrijkste streven van hun onderneming," benadrukt Han Mesters, Sector Banker Zakelijke Dienstverlening van ABN AMRO. "Zakelijke dienstverleners moeten terug naar de kern en zich afvragen waaraan zij hun bestaansrecht ontlenen. In plaats van te focussen op het ‘hoe’ en ‘wat’, moeten zij het ‘waarom’ als belangrijkste uitgangspunt nemen. Dit belang is voor bedrijven in de zakelijke dienstverlening alleen maar groter, omdat geen sprake is van tastbare producten."
De gehele Sectormonitor Zakelijke Dienstverlening is hier te vinden.