Meer dan een derde van de Nederlanders bezit tablet
18 december 2012 -
Het aantal tabletgebruikers is gestegen tot 4,3 miljoen Nederlanders. In 2012 kwamen er in totaal 2,5 miljoen gebruikers bij. Dit betekent dat inmiddels 34 procent van alle personen (van dertien jaar en ouder) die toegang tot internet hebben, een tablet tot hun beschikking heeft. In december 2011 was dit nog maar veertien procent en waren 1,7 miljoen personen in het bezit van een tablet.
Het totaal aantal tabletbezitters eind 2012 zal nog hoger uitvallen omdat meer dan een half miljoen mensen aangeeft met de feestdagen een tablet cadeau te willen doen. Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media' van Intomart GfK. Dit onderzoek verschaft inzicht in het gebruik van smartphones en tablets en het mediagebruik op deze apparaten. De meeste tabletgebruikers hebben nog steeds een iPad van Apple (60 procent), maar het totale aandeel van de iPad loopt verder terug. Samsung wint terrein en groeit met negen procent.
Smartphone
Het aantal bezitters van de smartphone stijgt ook en is in 2012 met ruim een miljoen toegenomen: van zes miljoen in december 2011 tot ruim zeven miljoen in december 2012. Dertien procent van de Nederlanders heeft inmiddels een e-reader in bezit (eerste meting december 2012). Mensen hebben steeds meer apparaten waarmee ze internetten; 47 procent heeft zelfs drie of meer apparaten in zijn bezit.
Steeds meer digitaal lezen, kijken en luisteren
De mediaconsumptie op de smartphone en de tablet stijgt steeds verder. Het aantal mensen dat via een tablet een dagblad of tijdschrift leest of naar de radio luistert, is minstens verdubbeld. Het aantal dagbladlezers op de tablet steeg het afgelopen jaar van negen procent naar 21 procent.
Het nieuws wordt door steeds meer mensen online gevolgd; 71 procent gebruikt hiervoor een website. De gedrukte krant is nog wel steeds de winnaar in de ochtend. Gedurende de rest van de dag, nemen de digitale media het over.
De televisie is al lang niet meer het enige apparaat waarop mensen naar programma's kijken. 30 procent kijkt wel eens via de computer, 34 procent gebruikt de laptop en zestien procent kijkt inmiddels wel eens via de tablet (live of uitgesteld).
Facebook blijft groeien
Facebook blijft doorgroeien; inmiddels heeft 66 procent een account (52 procent in 2011). Het aantal twitteraars stijgt licht van 21 procent in 2011 naar 26 procent in 2012. Inmiddels heeft bijna een kwart van de Nederlanders een LinkedIn profiel. De facebookers zijn het meest actief. 77 procent post minstens een keer per week een bericht. Bij de twitteraars is dit 55 procent (24 procent volgt alleen maar en twittert zelf niet). Op LinkedIn wordt meer gekeken dan gepost; 60 procent brengt alleen een bezoek en 22 procent doet minimaal een post per week.
Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de tablet bezitters de tablet ook echt gebruikt? Ik ken 6 personen die een tablet bezitten en ze liggen allemaal weg te roesten onder de salontafel. Ik merk toch dat mensen sneller geneigd zijn de laptop te pakken indien ze nog even willen surfen of een email willen versturen.