zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Outsourcing van IT is een lastig vraagstuk

18 december 2012 - Centralisatie of decentralisatie is een bekend dilemma voor iedere manager. Een aantal facilitaire diensten, zoals catering en schoonmaak, is daar inmiddels aan ontsnapt en definitief uit de vicieuze cirkel verdwenen. Voor dergelijke werkzaamheden hebben de meeste bedrijven wel een betrouwbare gespecialiseerde partner gevonden. Nu is het de beurt aan IT.

Het uitbesteden van diensten is voor veel bedrijven een moeilijke beslissing. Hoe meer de diensten de corebusiness van de organisatie raken, hoe lastiger het is om te bepalen wat binnen en wat buiten de muren kan worden gebracht. Dat geldt dus zeker voor IT. "Informatietechnologie is een complex en omvangrijk vakgebied geworden", zegt Serge Vandenhoudt, VP Production bij T-Systems in Nederland en België. "Veel organisaties gaan zich meer en meer realiseren dat het op peil houden van de benodigde kennis en apparatuur almaar duurder wordt – en helemaal niet tot de corebusiness hoort. Aan de andere kant is het duidelijk dat IT een sleutelrol in de bedrijfsvoering speelt waar niet lichtzinnig mee mag worden omgesprongen. De toepassing van technologie in de specifieke bedrijfsprocessen vereist dan ook vaak in-house kennis." 



Huidige versus gewenste situatie
De meeste organisaties zijn volgens Vandenhoudt prima in staat de situatie ‘as is’ vast te leggen. Moeilijker is het volgens hem om de gewenste situatie helder te krijgen. "Daarvoor is diepgaande kennis en ervaring van IT nodig, zowel van oude als nieuwe technologie. Heeft de betreffende manager deze expertise niet, dan is de kans groot dat hij verkeerde beslissingen neemt, die niet zelden leiden tot het uitbesteden en terug huren van de eigen technische omgeving. Dat dit een enorme gemiste kans is, behoeft eigenlijk geen betoog." Ten tweede geeft Vandenhoudt aan dat het bepalen van het migratiepad van de oude naar de nieuwe situatie van cruciaal belang is. "De business moet geen - in elk geval minimaal - hinder van de migratie ondervinden: tijdens de ‘verbouwing’ moet de verkoop gewoon doorgaan. Dergelijke migratietrajecten zijn ingewikkeld en vragen intensieve voorbereiding, gebaseerd op praktijkervaring." 

Meer dan een kostenbesparende operatie
De manager die van plan is (een gedeelte van) de IT uit te gaan besteden, doet er dan ook goed aan te beseffen dat het om meer gaat dan een kostenbesparende operatie. Het gaat om het veiligstellen van de IT-supply in de toekomst. Elke manager wil het innovatieve karakter van technologie immers optimaal kunnen benutten en wil inspelen op nieuwe trends, zoals mobiel werken en Bring Your Own Device (BYOD). In deze tijden waarin het toch al moeilijk is gekwalificeerd personeel te vinden, kan het aanbieden van bijvoorbeeld BYOD een reden zijn om voor een bepaalde werkgever te kiezen. 

Adaptiviteit van de IT-omgeving
Ook adaptiviteit van de IT-omgeving kan voor een manager van levensbelang zijn, omdat dit snel reageren op marktontwikkelingen en een korte time-to-market van nieuwe producten/diensten mogelijk maakt. "En dat alles moet vooral veilig gebeuren. Informatiebeveiliging, inclusief back-up & restore, is onmisbaar voor iedere organisatie en is daarom een specialisatie, die niet zomaar aan een willekeurige medewerker kan worden overgelaten. Niet in IT gespecialiseerde organisaties die menen dat allemaal op eigen houtje te kunnen, ontnemen zichzelf een belangrijk toekomstperspectief", aldus Vandenhoudt. 

Uitbesteden heeft de toekomst
Het uitbesteden van IT heeft de toekomst. Het is voor organisaties van het allergrootste belang een partner te vinden die kan bogen op grote praktijkervaring met dergelijke trajecten en de IT-supply in de toekomst veiligstelt. Feitelijk verschilt de IT-partner niet van andere partners van de organisatie: ze moeten betrouwbare experts op hun vakgebied zijn en een scharnierfunctie kunnen vervullen. "Dan is uitbesteden een koud kunstje."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Outsourcing naar volwassen niveau
 Business process outsourcing weinig volwassen
 Vijf outsourcing trends voor 2012
 Uitbesteding stagneert, tevredenheid daalt
 
 
reacties
 
Robin  |   | 
19-12-2012
 | 
10:08 uur
Beste Lezer,
Dat vraagstukken over wel of niet outsourcen binnen de IT lastig zijn, maak ik persoonlijk iedere dag mee. Wel zie ik, in de huidige markt ook een andere trend naar voren komen die tegen outsourcing aan ligt. Om kosten terug te dringen en continuďteit te waarborgen voor de toekomst wordt inhuur van externe expertise terug gedrongen en worden externe medewerkers overgehaald om in vaste dienst te komen of externe medewerkers moeten het project verlaten omdat het project wordt stop gezet. In dit opzicht zou je kunnen zeggen dat er juist veel minder wordt geoutsourced. Zeker grote bedrijven bezuinigen op inhuur van externe expertise, om zo kosten terug te dringen. Een ander punt is dat outcoursing een risky business blijft omdat het vaak lastig is om tot eenduidige afspraken te komen over wat het eindresultaat moet zijn van de outsourcing. Veel opdrachtgevers verwachten van hun leveranciers dat zij hen helpen met het formuleren van hun wensen en meedenken met de toekomstige vraag naar IT. In werkelijkheid blijkt dit toch vaak een lastige actie en wil het nog wel eens voorkomen dat de agenda van de leverancier meer naar voren wordt geschoven dan dat de agenda van de opdrachtgever het uitgangspunt is. Met als gevolg: ict projecten die niet het gewenste resultaat opleveren, projecten die langer duren dan beoogd, tegen kosten die een veelvoud kosten van het beoogde budget. Om ICT projecten te laten slagen zijn zowel opdrachtgever als opdrachtnemer verantwoordelijk. Maar opdrachtgevers willen ontzorgd worden en trekken zich dan ook terug uit hun eigen verantwoordelijkheid om een ICT project succesvol te maken. Juist het oppakken van de eigen verantwoordelijkheden is key voor het welslagen van outsourcing. Ik heb het dan over verantwoordelijkheden als het opstellen van requirements aan begin van projecten, opstellen van heldere eenduidige KPI’s, het doen van reviews en inspecties op tussenproducten en het testen van opgeleverde producten aan de hand van de requirements. Door het uitvoeren van deze punten houd je als opdrachtgever regie over het geoutsourcde traject. Meer weten? lees: “Succes met opdrachtgeverschap” ISBN: 978 90 125 8194 3. Zie ook: (Klik hier)
phylicia  |   | 
17-05-2013
 | 
13:58 uur
Beste Lezer,

Ik heb een vraag betreft uitbesteding. Hebben IT-managers recht op inspraak als het management besluit om te gaan uitbesteden in de cloud?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10