(Professioneel) gelukkige werknemers leven en werken langer
6 december 2012 -
Gelukkige werknemers zijn bereid zijn om langer te werken. Door de verwachte stijging van de wettelijke pensioenleeftijd in de nabije toekomst en de 'War for Talent' op de arbeidsmarkt, is het cruciaal voor bedrijven om permanent aandacht te schenken aan het aantrekken en behouden van talenten. Werken aan het geluk van zijn medewerkers is een middel om hiertoe bij te dragen.
Dat blijkt uit recent onderzoek van Securex naar het professionele (on)geluk van de Belgische werknemers, en de oorzaken hiervan, zo schrijft 6Minutes.be. De onderzoekers concluderen dat werknemers die professioneel gelukkig zijn, langer aan het werk willen blijven en ook denken hiertoe in staat te zijn. Bovendien denken mensen die aangeven professioneel gelukkig te zijn dat ze ook langer aan de slag kunnen blijven; zo’n 1,1 jaar langer dan werknemers die aangeven niet echt gelukkig te zijn in hun job. Het verschil loopt zelfs op tot 6,5 jaar voor medewerkers die aangeven helemaal niet gelukkig te zijn op het werk.
Professioneel gelukkig?
Zijn de Belgische werknemers professioneel gelukkig? De ondervraagde werknemers geven zichzelf een gemiddelde score toe van 4,5 op 6,0. Dertien procent van de respondenten gaf aan niet gelukkig te zijn op het werk, en een zelfde percentage gaf aan zeer gelukkig te zijn op het werk. Er is een miniem verschil naargelang van de hiërarchische positie: 91 procent van de leidinggevenden voelen zich gelukkig op professioneel niveau, tegen 85 procent van de niet-leidinggevenden.
Hoe kan een werkgever bijdragen aan het professionele geluk van zijn medewerkers?
Een ‘I-deal’ kan een belangrijke hefboom zijn naar een lange en gelukkige carrière. Een ‘I-deal’ is een individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer, waarin afspraken gemaakt worden met betrekking tot de manier waarop een functie wordt ingevuld op het vlak van inhoud, voorwaarden, plaats en tijd van het werk. Enerzijds gebeurt dit op basis van de mogelijkheden en verwachtingen van de werknemer en anderzijds rekening houdend met de behoeften en de mogelijkheden van de organisatie. Dit impliceert een wederzijdse sfeer van vertrouwen, verantwoordelijkheid en resultaatgerichtheid.
Zelf werken aan geluk
Een werknemer kan zelf ook bouwen aan zijn professionele geluk, onder andere door zorg te besteden aan zijn fysieke en mentale inzetbaarheid dankzij gezonde eetgewoonten en voldoende lichaamsbeweging. Daarnaast draagt ook het feit zijn job graag te doen, in staat zijn om zijn competenties correct en ten volle te benutten, en de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen, bij tot de perceptie van een groter professioneel geluk.
Bron:6minutes.be
Bijzonder is dat er toch 13% van de ondervraagden aangeeft niet gelukkig te zijn. Het eerste wat ik zou doen, als ik niet gelukkig zou zijn op mijn werk, is het zoeken naar ander werk. Als dat niet lukt, dan op de payrolling lijst staan. Geluk staat bij mij toch op de eerste plaats.
Mooie insteek, professioneel geluk is inderdaad maakbaar. Dit vraagt zelfinzicht van de werknemer (waar krijg ik energie van?), het nemen van eigenaarschap voor het eigen geluk én een goede (veilige en constructieve) communicatie met de leidinggevende. Ik ben er van overtuigd dat gelukkige medewerkers beter presteren, ook op de lange termijn. Overigens wil ik nog een bron van energie en geluk toevoegen die vaak vergeten wordt: zingeving in relatie tot werk.
Mooi onderzoek en boeiend artikel! Ik heb nog een kleine toevoeging bij het zelf werken aan je eigen werk geluk. Geluk blijkt voor 50% bepaald door je eigen genetische bagage & voor 40% door wat je denkt en doet. Daarom is het kennen, accepteren en leren omgaan met je eigen persoonlijkheid, en dit zo goed mogelijk laten aansluiten bij je (toekomstige) functie, denk ik een belangrijke toevoeging.