4 december 2012 -
Een voicemail wilt u eigenlijk niet horen en al helemaal niet als u iets wilt verkopen. U wilt direct contact met de klant. Maar als u steeds bij dezelfde persoon de voicemail te horen krijgt, kunt u die maar het beste die zo goed mogelijk inspreken. Chris Loos, partner en verkooptrainer bij Excellent Verkooptraining, vertelt.
Iedere boodschap, dus ook een voicemailbericht, bestaat uit drie fasen: opening, kern en slot.
De opening
Eerst de begroeting en daarna stelt u zich voor met het bedrijf waar u voor werkt. ‘Dag meneer Jansen, u spreekt met Teun Jansen van accountantskantoor Calq, goedemorgen ...’
Refereer aan onderzoek
• Toen ik de strategie van uw bedrijf vergeleek met de concurrentie viel mij op dat ...
• Terwijl ik uw brochures en website onderzocht, werd het mij duidelijk dat ... een speerpunt is voor u de komende zes maanden.
Bij acquisitie is een goede voorbereiding van cruciaal belang. Trap echter niet in de val van over-voorbereiding. De voorbereiding op een gesprek hoeft niet meer dan een paar minuten te duren.
De kern
De kern van de boodschap moet kort en krachtig zijn. ‘Wat voor elkaar betekenen, met elkaar praten’ zijn clichés. Het moet voor de klant interessant zijn om u terug te bellen. Noem daarom voordelen voor de klant.
• Bij een soortgelijk bedrijf als het uwe, hebben we ... opgelost door ... waardoor ze 250 euro per dag uitsparen aan kosten.
• We hebben een actie waarin we onze klanten laten profiteren van online administratie en facturatie. Voor u is het eenvoudig in gebruik en omdat alle systemen effectief aansluiten, profiteert u ook van ons lage tarief.
• Wij helpen bij een voor verkopers erg lastig onderwerp, namelijk koude acquisitie. We hebben een concept ontwikkeld om met succes afspraken maken.
Het slot Vraag de klant in actie te komen. Let op uw intonatie; deze is enthousiast, zeker en vastbesloten. Garandeer de waarde van een afspraak.
• Graag spreek ik met u af om te bespreken hoe deze besparingen binnen uw hele bedrijf gerealiseerd kunnen worden. Belt u me dan terug op ... dan kunnen we de afspraak concreet maken.
• Heeft u interesse in een korte demonstratie van het boekhoudpakket en wilt u onze gunstige voorwaarden vergelijken met uw huidige accountant, dan kunt u mij bereiken op nummer ... Wacht na ‘nummer’ even en noem dan overdreven langzaam uw telefoonnummer. De klant moet namelijk de kans krijgen het nummer te noteren.
Belangrijk is dat de kern van uw boodschap de behoefte van uw klant zal prikkelen. Dan pas maakt uw oplossing iets los waardoor een opening ontstaat.
''Maar als u steeds bij dezelfde persoon de voicemail te horen krijgt''
Dan bel ik het bedrijf en probeer via deze weg contact te maken. Ook kan je zijn/haar email adres vragen, of een sms bericht versturen ''aub, dringend contact opnemen'' (wil wel eens helpen). Iemand die constant zijn gsm oproepen laat beantwoorden door een voicemail is niet bepalend dat hij het ook druk heeft. Vele managers verstoppen zich achter een gsm nummer en/of voicemail bericht. Het wordt tijd hier een einde aan te maken.
Jan Bakker
|
|
5
-
01
-
2013
|
13
:
56
uur
iemand die mij een sms stuurt met ''aub dringend contact opnemen'' en vervolgens iemand blijkt te zijn die iets aan mij wil verkopen? dat wordt een extreem kort gesprek, zoveel is zeker.
Theo Schreurs
|
|
5
-
01
-
2013
|
14
:
22
uur
Beste Jan Bakker,
U bent beslist iemand die ook zijn oproepen laat beantwoorden door de Voicemail. Altijd druk ... druk he. Wij zullen elkaar beslist nooit spreken of treffen.
De arrogantie straalt af van uw reactie.
aub, niet meer reageren.
Jan Bakker
|
|
13
-
01
-
2013
|
00
:
38
uur
@ Theo Schreurs: geheel en al wederzijds, ik hoop uw soort nooit meer op mijn voicemail te hebben.
Jurgen
|
|
7
-
02
-
2013
|
15
:
46
uur
@Jan, niet druk maken.
Ben het volledig met je eens.
Theo zal wel op zijn kaartje hebben staan: Vertegenwoordiger i.o.
...met spoed terug bellen, hahaha, moet toch niet gekker worden!