28 november 2012 -
Het budget voor zoekmachine marketing kent een stijgende lijn voor het komende jaar. Respectievelijk 57 procent en 51 procent van de adverteerders geeft aan dat het budget voor SEA en het budget voor SEO in 2013 stijgt ten opzichte van dit jaar. Ook de bureaus verwachten dat deze budgetten bij haar klanten komend jaar zullen toenemen (respectievelijk 65 procent en 84 procent).
Budget zoekmachine marketing kent stijgende lijn
Meer dan de helft van de adverteerders (57 procent) geeft aan dat het budget voor SEA (search engine advertising) in 2013 stijgt (33 procent) of flink stijgt (24 procent) ten opzichte van dit jaar. De bureaus zijn iets enthousiaster. 65 procent schat in dat het budget voor SEA bij haar klanten in 2013 zal stijgen (46 procent) of flink zal stijgen (37 procent). Op dit moment budgetteren de meeste adverteerders een tot 2.500 euro per maand voor SEA. Dit budget is tussen vijf procent en 25 procent van het totale marketingbudget bij 65 procent van de adverteerders.
SEO-budget
In het geval van het budget voor SEO (search engine optimization) geeft 51 procent van de adverteerders een stijging (31 procent) danwel een flinke stijging (twintig procent) aan voor 2013. De bureaus verwachten een grotere stijging. 84 procent schat in dat het budget voor SEO bij haar klanten in 2013 zal stijgen (47 procent) of flink zal stijgen (37 procent).
De meeste adverteerders (35 procent) investeren een tot 500 euro per maand aan SEO. Bij 57 procent van de adverteerders is dit budget minder dan vijf procent van het totale marketingbudget.
SEA en SEO in eigen beheer
56 procent van de adverteerders beheert SEA campagnes volledig of gedeeltelijk zelf, en 80 procent voert SEO volledig of gedeeltelijk zelf uit. Adverteerders houden SEO dus meer in eigen beheer dan SEA. Het verschil zit voornamelijk in dat SEO meer gedeeltelijk zelf wordt uitgevoerd (56 procent versus 30 procent).
Aan de adverteerders is gevraagd waarom zij ervoor kiezen hun SEA of SEO ‘volledig’ in eigen beheer te houden. In beide gevallen wordt kostenbesparing als belangrijkste reden gegeven.
Bureaus in the picture
Naast de adverteerders, zijn er ook vragen aan de bureaus gesteld. Bijna alle bureaus adverteren op Google (94 procent) voor haar klanten. Facebook en LinkedIn volgen met respectievelijk 68 procent en 47 procent. Webanalytics en SEO-tools zijn de meest gebruikte tools door bureaus ten behoeve van de zoekmachine marketing activiteiten (respectievelijk 91 procent en 88 procent). Het opslaan van SEM-data in systemen als CRM, CMS en/of andere (interne) systemen zou voor 67 procent van de bureaus een belangrijke innovatie zijn.