Innovatieve bedrijven zijn niet bang voor mislukkingen
27 november 2012 -
De meest innovatieve organisaties ter wereld koesteren mislukkingen. Waarom? Omdat mislukkingen leiden tot de meest succesvolle ideeën. Dat komt naar voren uit een onderzoek van de Economist Intelligence Unit naar de kenmerken van de meest innovatieve ondernemingen.
Verder bleek dat innovatieve organisaties proactief op zoek gaan naar feedback en ideeën van zoveel mogelijk personen binnen en buiten de organisatie. 54 procent van de top-vernieuwers stelt dat ze klantcommentaren uitpluizen, zowel positieve als negatieve, om erachter te komen wat ze effectief kunnen verbeteren. Het idee: hoe meer ideeën we verzamelen, hoe meer kans er is dat ene grote te ontdekken.
Leren van feedback
Toch heeft bijna de helft van de ondervraagde bedrijven geen systeem om te leren van hun fouten. Nog meer bedrijven maken niet optimaal gebruik van de interne middelen waarmee ze innovatie in de hand kunnen werken. Een van de redenen hiervoor, aldus de onderzoekers, is dat openheid creëren voor veel organisaties als problematisch ervaren wordt. Dit is vooral het geval voor grote ondernemingen.
IT als innovator
Met name de mogelijke input van IT wordt niet altijd voldoende op waarde geschat. De helft van de ondervraagden vindt dat het implementeren, en niet het initiëren, van innovaties de voornaamste verantwoordelijkheid is van IT. Toch heeft juist IT de potentie om zelfstandig innovaties te genereren, medewerkers te informeren over interessante nieuwe technologieën en vernieuwers te identificeren binnen de organisatie. Dit is met name van belang omdat de gebieden die de grootste kansen bieden voor innovatie liggen in nieuwe technologieën, ‘big data’ en sociale media. Managers stellen echter dat gebrek aan kennis over deze technologieën, plus beveiligingsvraagstukken, een obstakel vormen. Hierdoor krijgt slechts vijftien procent carte blanche om deze technologietrends te onderzoeken en te implementeren.
Bron:Management Issues