zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Richt u bij internationaal werven op de partner van de kandidaat’

27 november 2012 - Wereldwijd zijn zo’n 380 miljoen mensen in potentie geïnteresseerd om in Nederland te komen werken, heeft Intelligence Group berekend. Maar tussen willen en de stap daadwerkelijk zetten, zit nog wel een verschil, weet ook directeur Geert-Jan Waasdorp. Om die mensen te verleiden hierheen te komen zult u uw arbeidsmarktcommunicatie aan hen moeten aanpassen.

Hij legt uit hoe op zijn Monsterboardblog.



Waarom hebben bedrijven er vaak zoveel moeite mee om personeel uit het buitenland te halen?
"Werkgevers denken er eigenlijk veel te makkelijk over. Die redeneren: ik heb een leuke baan en vervolgens moet u maar komen als u zin hebt. Zo werkt dat natuurlijk niet. Als u iemand uit het buitenland wilt halen, dan komt daar veel meer kijken." 

Dat snappen de bedrijven toch ook wel?

"Ja, maar ze handelen er vaak niet naar. Als je kijkt wat bedrijven doen om hun eigen personeel bij een buitenlandse vestiging te laten werken; dan hebben ze allerlei expat-pakketten aan regelingen en informatie. Werkgevers begrijpen dus inderdaad heel goed wat een enorme impact het heeft als je moet verhuizen van het ene land naar het andere. Maar als ze dan mensen gaan werven uit het buitenland, lijken ze dat vergeten te zijn. Dan is het wervingsproces niet veel anders dan alsof ze iemand uit Nederland werven. Dat is eeuwig zonde, want de mensen die u internationaal wilt werven, hebben heel veel meer informatie en aandacht nodig." 

Waarover zoal?

"Niet alleen over het werk, maar ook over zaken van het land zelf. Over gezondheidszorg, onderwijs, werkloosheid, achtergrondcijfers, lonen en wat je voor dat loon kunt kopen. Maar ook: entertainment in het land, banen voor de partner. Alle dingen die u in uw normale werving niet benoemt, zijn dan in een keer wel relevant." 

Waarom is dat zo belangrijk?

"Mensen beginnen een heel nieuw leven. En dat is meer dan alleen werk. Daarom moet u die informatie niet alleen toeschrijven op de persoon die u aan het werven bent, maar vooral ook op de partner. Want over het algemeen hoeft u die potentiële werknemer niet te overtuigen, die wordt al door de inhoud van de functie getrokken. Uw arbeidsmarkcommunicatie moet erop ingericht zijn om die partner en eventueel de kinderen te overtuigen om hierheen te komen. Bij wijze van spreken moet u beelden van de Efteling of een voetbalstadion gebruiken. Allemaal om mensen in beweging te brengen. Het is een heel ander spel." 

Waar zet je dat allemaal neer? Dat past niet in een vacaturetekst.
"Nee, de essentie van de vacaturetekst houdt u hetzelfde. De inhoud verandert niet. Daarbij moet u de boodschap, benefits afstemmen op de doelgroep in relatie tot het land waar u aan het werven bent. Door bijvoorbeeld in te spelen op internationale beweegmotieven, zoals het leren kennen van nieuwe culturen of baanzekerheid wat voor Spanjaarden momenteel belangrijk is. Maar vervolgens moet uw hele website ingericht zijn op die overige informatie. Eigenlijk moet u voor het werven van internationale mensen een apart gedeelte maken op uw site." 

Een aparte pagina voor internationale kandidaten dus.

"Ja, want mensen in Nederland zijn niet geïnteresseerd in informatie over de omgeving of over de leuke dingen die ons land te bieden heeft. Maar als u mensen uit het buitenland wilt werven moet uw juist over dat soort dingen beginnen. U moet mensen enthousiast maken om naar Nederland te komen." 

En dat kun je dan ook meteen in het Engels neerzetten.
"Dat ligt het meest voor de hand. Maar stelt u nu eens voor dat jouw doelgroep in Duitsland woont, dan zou mijn advies zijn om het ook in het Duits neer te zetten."
Hebt u de indruk dat bedrijven dit voldoende doen?
"Nagenoeg niet. Er zijn er wel enkele die het begrijpen, Microsoft bijvoorbeeld, hoewel dat ook per land verschilt. Waar je het ook wel goed ziet is bij partijen die de regio"s promoten. Zoals bijvoorbeeld www.brainportdevelopment.nl. Die geven uitgebreidere informatie over de regio voor mensen die er willen werken. En degene die dat wereldwijd het beste heeft gedaan is wat mij betreft www.contactsingapore.sg. Die website is briljant." 

Waarom?

"Ze proberen Singapore op een hele aantrekkelijke manier neer te zetten, met veel informatie over de faciliteiten van de stad. Dat doen ze niet voor niets, want in Singapore is veel talent nodig om de economie te laten draaien." 

Een soort I Amsterdam?

"Daar kun je het mee vergelijken, al houden die zich nog bescheiden met de internationale arbeidsmarkt bezig. Amsterdam doet een aantal dingen heel goed, maar ik denk dat ze maar voor de helft weten hoe ontzettend aantrekkelijk zij internationaal zijn. En dat ze nog ontzettend veel mogelijkheden hebben om dat uit te nutten, bijvoorbeeld door internationaal zichtbaarder te zijn. Ze zouden bijvoorbeeld samen kunnen werken met internationale jobboards, want dat is waar bijna alle buitenlandse werknemers naar een baan zoeken. Maar ik durf wel te zeggen dat Amsterdam, zeker vanuit Nederlands en groot Europees perspectief absoluut een best practice is. 

Dan hoef je als Amsterdams bedrijf in elk geval geen aparte pagina meer te maken?

"Die kunnen uiteraard verwijzen naar de website van I Amsterdam. Maar voor je employer branding is het als bedrijf elementair om een internationale pagina op uw site te hebben staan waarin u de zaken benoemt die u belangrijk vindt. En dat geldt natuurlijk helemaal voor bedrijven uit gebieden waar de citymarketing nog helemaal niet zo goed geregeld is. Daar valt echt nog een hoop te winnen."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Multicultureel talent vergroot succes internationaal zakendoen
 Internationaal werven – vijf tips
 Internationaal mobiele personen willen steeds liever in Nederland werken
 Nederlandse bedrijven magneet voor internationaal werkzoekenden
 
 
reacties
 
sam moore  |   | 
27-11-2012
 | 
12:16 uur
Waarom hebben bedrijven er vaak zoveel moeite mee om personeel uit het buitenland te halen?

vraag: waarom zou je mensen uit het buitenland moeten halen als er zovelen om een baan zitten te springen? Wat is de reden dat julliie dit willen.

Waarom denken jullie dat men er niet happig op is om naar Nederland te komen, logisch nadenken heet zoiets.
Het land is gewoonweg onvriendelijk tegenover zijn eigen bevolking, en ... VEEL TE DUUR!!!
Ik woon zelf in het buitenland, de lonen zijn lager maar we hebben niet van die belachelijke hoge huren, extra onkosten zoals in Nederland. En mensen lokken met hetgeen Nederland te bieden heeft????????
ik ben zelf juist gevlucht vanwegen alle grote nadelen!. Als mijn buren/collega's informeren waar ik vandaan kom en naar de reden van vertrek vragen, leg ik ze dat haarfijn uit. Dat de id-baan werd afgeschaft, en wij de laan werden uitgestuurd, amper te eten had, en geen werk kon krijgen met mijn 50ste. Dan valt hun mond open, en reageert men, ''ik maar denken dat wij het hier niet zo goed hebben, maar als ik dat zo hoor wat je daar moet betalen dan blijf ik liever hier wonen''. Ik had kortgeleden gereageerd op, naar ik dacht een ''flat'' voor 400 per maand in Nederland en werd daarover teruggebeld, ik schoot in de lach toen de dame mij vertelde dat het een slaapkamer betrof, ja, zei ze heel trots!wel met een wasbak hoor. Als ik naga dat de huurpijzen nu rond de 1000,- zijn, wat je voor gezondheidszorg betalen moet (v.a. 140 per persoon) daarbij nog een extra hoog bedrag aan eigen risico. Ongelooflijk!!!! wat jullie (ouderen) de werknemers aandoen tegenwoordig.
Maar ik begrijp dat het een spelletje betreft, waar zoals gewoonlijk de ''top bazen'' nog meer geld mee binnenhalen, want dan gaan mensen immers overwegen hun eigen huis te kopen, dat zou voordeliger uitvallen. Mijn kinderen overwegen ook een koopwoning, ik druk ze op het hart, kom dan hierheen, want je spekt alleen de bank directeuren hun beurs. Zij hebben dan alle macht over jullie leven.
Als ik aan Nederland denk zoals het momenteel is, dan bekruipt mij het enge gevoel dat men mijn keel dichtknijpt, terwijl ik er vroeger zo ontzettend trots op was Nederlander te zijn. Tip: trek alleen werknemers aan die goed bij kas zitten!!! Of ze daar op in zullen gaan betwijfel ik ten zeerste want die vestigen zich meestal in tropische landen, met veel zon, en laten hun moderne slaven het vuile werk opknappen voor een honger loontje!. Ik ben zelf nogal verbaast over het feit dat de rekeningen de pan uitgroeien, zo hoog zijn, terwijl bedrijven ernaar streven steeds minder uit te betalen. De macht der rijken. Ik heb mezelf beloofd, nooit meer geld te zullen lenen, verzekeringen, pensioen of wat dan ook aan te gaan! Ik zeg mijn jonge kinderen ''neem je moeder als goed voorbeeld, hoe het NIET moet!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10