23 november 2012 -
De meeste travel managers zijn ervan overtuigd dat hun reisbeleid op dit moment goed werkt en zien hier voor de komende twee jaar geen verandering in komen. Dit blijkt uit onderzoek door AirPlus International in samenwerking met de Association of Corporate Travel Executives (ACTE), waarvan 305 leden werden geïnterviewd. De conclusie van het onderzoek staat in schril contrast met de discussie over of het nog zin heeft om een reisbeleid op te stellen in een tijd van online reisportalen en smartphones.
De verwachting is immers dat de jonge ‘tech-savvy’ medewerkers dankzij mobiele technologieën en sociale media steeds vaker het reisbeleid van hun bedrijf zullen negeren en zelf hun eigen reizen zullen boeken via websites en tools naar eigen keuze. Slechts vijftien procent van de travel managers verwacht desondanks een negatieve invloed van sociale media op de naleving van het reisbeleid. 28 procent denkt dat de sociale media juist zullen helpen om reizigers het de regels te laten opvolgen. Op het reisbeleid zelf hebben de technologische ontwikkelingen weinig effect: slechts een klein deel van de deelnemers (acht procent) veronderstelt dat deze zullen leiden tot een versoepeling van het bestaande reisbeleid. Sterker nog, 32 procent denkt dat het aantal regels zal toenemen, terwijl 60 procent geen veranderingen verwacht.
Betere naleving
De travel managers geven aan dat de naleving door werknemers eerder is verbeterd dan verslechterd in de afgelopen twee jaar: 53 procent constateert dat reizigers zich meer aan de richtlijnen houden, terwijl slechts acht procent een minder strikte naleving heeft opgemerkt. De meeste inkopers denken dat deze situatie niet zal wijzigen: slechts vijftien procent verwacht dat werknemers over twee jaar het reisbeleid minder zullen naleven. Bijna de helft (48 procent) gaat er juist vanuit dat de naleving zal blijven verbeteren.
De ondervraagde travel managers zien verder niet zoveel heil in het opleggen van een maximumbudget aan reizigers, waarbinnen ze flexibel mogen handelen. 43 procent denkt dat het de reiskosten opdrijft. Slechts 23 procent meent dat de reiskosten hierdoor zullen dalen, terwijl 34 procent van mening is dat het geen verschil zal maken.
Bron:Zakenreis.nl