zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Mobile’ oriënteren op een baan gebeurt steeds vaker

23 november 2012 - 39 Procent van de beroepsbevolking met smartphone en/of tablet oriënteert zich inmiddels ‘mobile’ op een baan. Onder actieve baanzoekers is dit al 95 procent. Verder blijkt dat elf procent van de baanzoekers primair met een smartphone of tablet op zoek gaat naar een baan. Voor 68 procent ligt dit zoekgedrag tussen mobile en desktop gelijk. Daarbij valt op dat de telefoon vooral ‘ad-hoc’ wordt gebruikt om vacatures te bekijken.

Dit blijkt uit analyses van Intelligence Group op het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) uit het derde kwartaal 2012 in opdracht van 123mobile.nl, een Nederlands samenwerkingsverband van mobile pioniers in recruitment. 



Sterke opmars mobiele oriëntatie

Mobiel op zoek gaan naar een nieuwe baan gebeurt steeds vaker. Van de Nederlandse beroepsbevolking met een tablet en/of smartphone geeft elf procent van de actieve baanzoekers aan al vaker ‘mobile’ naar vacatures te kijken dan met de desktop. Van de latente baanzoekers is dit bijna een op vier, waarmee mobiel een interessant instrument is om deze lastige doelgroep te bereiken. Van de actieve baanzoekers gebruikt 58 procent zijn tablet in zijn zoektocht en 74 procent zijn smartphone. Deze resultaten liggen in lijn met de waarnemingen die Google maakte op het Mobile Recruitment Conference op 23 oktober 2012 in Londen, waarbij Google aangaf dat inmiddels een op de vijf zoekopdrachten naar vacatures mobiel is. Wetende dat steeds meer mensen ‘mobile’ worden en werkgevers steeds vaker hun vacatures op deze manier gaan aanbieden, maakt dat we aan het begin staan van deze nieuwe manier van oriënteren en werven. 

Verwachte veranderingen in oriëntatie en werving
Doordat mobiel zo sterk in opmars is, zullen waarschijnlijk een aantal vanzelfsprekendheden en spelregels in de werving van nieuwe werknemers veranderen. Zo zullen werkgevers hun vacatures passend moeten maken voor mobile. Nu heeft slechts drie procent van de werkgevers een ‘mobile vriendelijke’ werkenbij-website. Een interessante shift ligt bijvoorbeeld op het moment dat naar vacatures wordt gekeken. Oriënteren op een nieuwe baan vindt nu vooral plaats onder werktijd terwijl mobiel gebruik veel meer in de avonduren plaatsvindt. Daarmee zien we dat het oriëntatiemoment mogelijk meer naar de avonduren verschuift en tv als ondersteunend kanaal interessanter wordt. Ook leent mobiel zich beter voor guerrilla-achtige werving en meer voor de werving van latente baanzoekers. "In Amerika en de UK is er al veel meer aandacht voor de enorme mogelijkheden die mobile recruitment biedt," aldus Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group "Nu inspringen op de nieuwe mobile mogelijkheden biedt werkgevers veel nieuwe kansen op succes in werving op de arbeidsmarkt. Tijdens 123Mobile Day op 12 december zal daarom voor de eerste keer in Nederland een specifieke conferentie over die onderwerpen plaatsvinden met alle belangrijke stakeholders op gebied van mobile recruitment"

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Het nieuwe solliciteren: niet voor hoogopgeleid talent
 Opmars contact via mobiel internet bij de consument
 Reclame op smartphone werkt
 Werkzoekende solliciteert tijdens vakantie door
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken | Payrolling Works  |   | 
23-11-2012
 | 
17:15 uur
We hadden laatst hier op kantoor toevallig de discussie over. We hadden het alleen een stuk lager ingeschat dan wat uit de analyse komt.

Het laatste stuk is zeker interessant over het inspringen op de nieuwe mobiele mogelijkheden voor vacatures!
'S.C.  |   | 
27-11-2012
 | 
07:40 uur
Het is handig om op je Smartphone naar Vacatures te kijken, en of te oriënteren wat je leuk vind,

Kan ook heel goed met je phone,

Overal,...anywhere,...anyplace !

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10