zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Van Old Boys Network naar Invloed 3. 0

20 november 2012 - Het is de Quote 500 van invloed: de Top 200 van invloedrijkste Nederlanders van de Volkskrant. De lijst, die afgelopen zaterdag verscheen, laat op basis van een gerenommeerde netwerkanalyse zien wie een vinger in de pap heeft. Een hoge hiërarchische positie en uitgebreid netwerk staan garant voor een hoge notering.

En hoewel deze old boys networks blijven bestaan, signaleert Bureau Zuidema dat anno 2012 de vraag hoe invloed wordt uitgeoefend, aan terrein wint en dat met die dimensie de Top 200 er wellicht heel anders uit zou zien. 



Invloed 3.0: relatie en gedrag
De mate van invloed hangt tegenwoordig niet enkel meer af van de hiërarchische positie in een netwerk en de daarmee gepaard gaande macht (invloed 1.0), of de hoeveelheid ervaring en kennis (invloed 2.0). Invloedrijke personen zijn bevlogen mensen die in staat zijn relaties op te bouwen, te voeden en te verbeteren. Zij kunnen middels hun gedrag anderen meekrijgen, zijn in staat samen te werken en anderen daarbij te betrekken. Volgens dit principe, invloed 3.0, ontstaat er een heel andere kijk op invloed: het kunnen inzetten van het juiste gedrag op het juiste moment om doelen te bereiken met behoud van de relatie. Dat kan in de directe interactie met anderen tot beïnvloeding via verschillende (social) media. 

Verschuiving van invloed

De laatste jaren maken Bernard Wientjes (VNO-NCW), Alexander Rinnooy Kan (SER), voormalig Philips-CEO Gerard Kleisterlee en bestuurder Hans Weijers de top van deze lijst uit. Bureau Zuidema, expert in invloed en gedrag, ziet een verschuiving in de definitie van invloed, in de lijst van Nederlanders die invloed kunnen uitoefenen en in de manier waarop dat gebeurt. Deze grote namen oefenen daadwerkelijk veel invloed uit, met name op het Nederlandse regeringsbeleid, maar zij zijn zeker niet langer de enige spelers om rekening mee te houden. Volgens invloed 3.0 zou de top drie van invloedrijkste Nederlanders zomaar kunnen bestaan uit heel andere namen, zoals Sywert van Lienden, één van de initiatiefnemers van de G500, die in staat is heel veel anderen te koppelen op basis van idealen en daarmee een bijna tastbare visie schetst. Of denk aan duurzame ondernemer Ruud Koornstra, die zelfs bij Bill Clinton aan tafel kwam en duurzaamheid op de kaart zette bij vele politici. En Annemarie van Gaal, succesvol zakenvrouw en presentatrice, weet haar gevoel voor trends, initiatief en ondernemerschap te combineren met intuïtie en het vermogen om te bouwen aan duurzame relaties. Wat deze invloedrijke Nederlanders delen is dat zij mensen én media inzetten om hun boodschap over te brengen en invloed uit te oefenen. 

Beïnvloedingsgedrag en invloedstijlen

Volgens invloed 3.0 kan iedereen invloed uitoefenen, ongeacht positie of functie. Van Lienden, Koornstra en Van Gaal springen eruit wanneer we kijken naar de manier waarop ze invloed uitoefenen, het effect en de reikwijdte ervan. Lodewijk van Ommeren, directeur van Bureau Zuidema, legt uit: "We hebben onderzoek gedaan naar het beïnvloedingsgedrag van hoogopgeleide, werkende Nederlanders. Daaruit blijkt dat deze groep vooral gericht is op consensus en gebruikmaakt van rationele argumenten. Bureau Zuidema noemt deze stijl van invloed uitoefenen ‘overreden’. De tweede invloedstijl die wordt gebruikt is het ‘overbruggen’, waarbij anderen worden uitgenodigd om mee te denken en hun mening te geven. In mindere mate maakt men gebruik van de invloedstijlen ‘stellen’, door wilskracht laten zien wat we van anderen verwachten, en van ‘inspireren’, door onze geloofskracht in te zetten en een stip op de horizon te zetten waar we samen naartoe willen. Waar invloed 3.0 voor staat – en waar deze heren en dame zo goed in zijn – is het combineren van de verschillende invloedstijlen. Ze voelen feilloos aan met welke invloedstijl zij hun gesprekspartners bereiken en kunnen hun relaties zodoende versterken. Op deze wijze hebben zij een positie verworven waarin hun invloed een enorm bereik heeft. Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen; wie weet komen we volgend jaar wel met onze eigen top 200."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Google verslaat vacaturebanken bij banenjacht jongeren
 Gedrag top heeft grote invloed op betrokkenheid
 Drie tips om de invloed van uw medewerkers te vergroten
 Leidinggevenden hebben grote invloed op vertrouwen in de top
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10