zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sector Technologie, Media en Telecom verliest positie als aanjager van de economie

19 november 2012 - De sector Technologie, Media en Telecom dreigt haar traditionele positie als motor van de Nederlandse economie te verliezen. Zo maakt de sector de groeiverwachting voor 2012 niet waar en is zelfs sprake van een lichte krimp. Veel bedrijven worstelen met hun winstgevendheid.

Tevens slagen ze er niet in de overgang naar nieuwe verdienmodellen te maken. Dit is echter wel noodzakelijk om de aanjagerspositie die deze sector heeft, vast te houden. Dit concludeert ABN AMRO in de sectormonitor TMT, een tweejaarlijkse update van trends en ontwikkelingen in deze sector. 



Verouderde verdienmodellen sluiten niet aan bij wensen klanten

ABN AMRO constateert dat de TMT-sector een zwaar jaar heeft. De totale sector zal krimpen met 0,5 procent in 2012. Dit is lager dan de verwachtingen van eerder dit jaar. De voornaamste reden ligt in het feit dat de gehele sector niet vernieuwend genoeg te werk gaat. Hierdoor wordt ze meegenomen in de economische krimp van dit jaar. En dat terwijl de sector juist als aanjager van de economie gezien werd. De overheid heeft in haar topsectorenbeleid de ICT-branches namelijk aangewezen als zogenaamde innovatie-as. "Veel bedrijven werken met verouderde verdienmodellen die wringen met de wensen van klanten. Ze anticiperen onvoldoende met innovaties op nieuwe ontwikkelingen, terwijl de adoptie hiervan belangrijker is dan ooit als de sector wil overleven," benadrukt Menno van Leeuwen, Sector Banker van ABN AMRO. 

Sectoren staan onder druk

De IT-sector - die in het verleden garant stond voor een enorme groei - heeft door de crisis aan toegevoegde waarde verloren. En hoewel cloud computing in opkomst is, gaat de acceptatie ervan niet zonder slag of stoot. ABN AMRO beschouwt dit een gemiste kans, omdat het een nuttig nieuw verdienmodel voor de branche is. Zo levert het voor de economie grote productiviteitsverbeteringen op en hiermee zou de IT-sector haar impact als smeerolie voor de economie kunnen vergroten.
In de telecom hebben gratis diensten - zoals Whatsapp en Skype - een drukkend effect op het gebruik van traditionele mobiele telefoniediensten. Hierdoor stijgen weliswaar het gebruik en de omzet van mobiele data, maar dit kan de daling van mobiel bellen en het sms-verkeer niet compenseren. De consument laat door de opkomst van mobiel internet bovendien een duidelijke gedragsverandering zien, al dan niet verder versterkt door een daling van de koopkracht. De sector is nog onvoldoende in staat op deze ontwikkelingen in te spelen.
Ook de media slagen er niet in nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. De sector kampt met grote conjuncturele druk op de advertentiemarkt. Met de inzet van het tweede scherm proberen tv-zenders het bereik van tv-reclame weliswaar te vergroten, maar dit levert nog weinig extra omzet op. De opkomst van internet - met een marktaandeel van 28 procent het grootste advertentiemedium - gaat vooral ten koste van printmedia. 

Anders denken in 2013

De verwachtingen voor 2013 zijn wederom gematigd. Er wordt voor de totale sector een omzetgroei van een procent verwacht. De sector wordt echter ook in 2013 nog steeds gezien als innovatie-as. De noodzaak tot innovatie voor deze sector kan uiteindelijk bedrijfsinvesteringen stimuleren. ICT is namelijk een cruciale factor voor het innovatievermogen en de concurrentiekracht van internationale topsectoren. "Het is van groot belang dat de TMT-sector het belang van de transitie die zij moeten ondergaan, gaat inzien. De potentie zit namelijk nog steeds in deze sector. Dit wordt ook in deze economische moeilijkere tijden dagelijks bewezen door bedrijven die hard groeien in de hoeken van e-commerce en online software (kijk bijv. naar de FD Gazellen, Fast50’s). Het probleem zit in de mindset van de bedrijven. Het gaat niet meer vanzelf en het is nu echt tijd om andere verdienmodellen in te gaan voeren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cultuursector werkt het meest flex, beveiliging het meest vast
 Financiële sector bestrijdt crisis eenzijdig
 Zorgsector innovatiever dan bedrijfsleven
 Technologie drijft sectoren uit elkaar
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10