EU-bedrijven lopen uit de pas met consumentenzorgen over online tracking
19 november 2012 -
Nieuw TRUSTe privacy-onderzoek laat zien dat bedrijven in heel Europa op grote schaal via 'tracking' het online gedrag van consumenten volgen, dat consumenten zich terdege bewust zijn van deze activiteit en dat ze verwachten dat websites eerst hun toestemming moeten verkrijgen voor het tracken van hun online gedrag.
Ondanks de invoering van de EU-cookierichtlijn in mei 2011, vraagt slechts een minderheid van alle bedrijven om toestemming van de gebruikers, voordat ze cookies plaatsen.
Gegevensprivacy
De TRUSTe 2012 EU Consumer Privacy Index is de eerste studie die een uitgebreide analyse biedt van actuele consumentenattitudes inzake gegevensprivacy en het praktijkbeleid van ondernemingen in de hele EU. De uitgebreide studie bestreek meer dan 4.000 consumenten (online uitgevoerd via een iOmnibus-enquête door Ipsos MORI in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland) en de 200 top websites (samengesteld op basis van de websitetracker met dieptescan en de cookiecontroletechnologie van TRUSTe om de 50 door Alexa.com in elk van de vier landen als hoogst gerangschikte websites te beoordelen).
De meest in het oog vallende bevindingen
- 86 procent van de respondenten in Nederland waren zich bewust van cookies voor de internetbrowser, vergeleken met 81 procent in Groot-Brittannië, 78 procent in Duitsland en 59 procent in Frankrijk.
- De top 50 Franse websites zetten bijna twee keer zo veel cookies van derden (434) uit als Nederlandse websites (237).
- 71 procent van de Franse respondenten waren zeer bezorgd over hun online privacy, in vergelijking met 69 procent in Groot-Brittannië, 62 procent in Duitsland en 48 procent in Nederland.
EU-cookie-richtlijn
Met betrekking tot de EU-cookie-richtlijn toonde het onderzoek het volgende aan:
- 79 procent van de Nederlandse respondenten waren ervan op de hoogte dat de cookiewet van de EU vereist dat bedrijven uw toestemming moeten hebben om u online te tracken, in vergelijking met 63 procent in Groot-Brittannië, 51 procent in Duitsland en 26 procent in Frankrijk.
- 82 procent van de Duitsers verwachten dat bedrijven voldoen aan de EU-cookierichtlijn, evenals 76 procent in Groot-Brittannië en 62 procent in Nederland.
- 53 procent van de Franse respondenten verwachten dat bedrijven daaraan voldoen, maar slechts 44 procent is van plan alleen websites te bezoeken van bedrijven die voldoen aan de EU-cookierichtlijn.
- Twaalf procent van de top 50 Britse websites en 32 procent van de Nederlandse websites had enige stappen ondernomen om te voldoen aan de richtlijn, via een on-screen pop-up, banner of tab om gebruikers te informeren over cookies op de site. Geen van de top 50 websites in Frankrijk of Duitsland had dat gedaan.
Kloof tussen verwachting en realiteit
EU Managing Director voor TRUSTe, Danilo Labovic: "Dit onderzoek toont aan dat er een aanzienlijke kloof is tussen de verwachtingen van de consument rond online privacy en de ervaring van wat de meeste bedrijven leveren in de praktijk. De gevolgen voor bedrijven als ze in dit opzicht in de fout gaan zijn significant, met 36 procent in Frankrijk die ervoor kiest de website van een bedrijf niet te bezoeken vanwege bezorgdheid over hun privacy online en 34 procent in Duitsland die geen smartphone app gebruikt vanwege bezorgdheid over hun online privacy.
In alle vier de landen verwacht gemiddeld 68 procent dat bedrijven voldoen aan de recente EU-cookierichtlijn en gemiddeld 41 procent is van plan om alleen websites te bezoeken die dat doen. Het feit dat de top 50 websites in Frankrijk en Duitsland geen actie heeft genomen om bezoekers op hun startpagina te informeren over het gebruik van cookies en tracking op deze sites suggereert dat ze uit de pas lopen met de belangen van hun gebruikers.
Het goede nieuws is dat er maatregelen zijn die bedrijven kunnen nemen om deze problemen aan te pakken. Het onderzoek gaf ook aan dat 62 procent in Frankrijk, 57 procent in Duitsland en Groot-Brittannië en 49 procent in Nederland het eens was dat ze een website meer vertrouwden als ze een certificering of zegel zagen dat wees op privacygoedkeuring door een externe organisatie."
Dat de consument zich al een stuk bewuster is van de cookie wet en regelgeving is op zich al een gegeven dat de campagne succesvol mag worden genoemd. Daarnaast is her natuurlijk voor de consument redelijk eenvoudig de browser dusdanig in te stellen dat cookies bij het afsluiten van de webbrowser worden verwijderd.