19 november 2012 -
@GreatBritain, @Israel en @Sweden zijn opmerkelijke voorbeelden van landen die zichzelf promoten op Twitter. @GreatBritain maakt onderdeel uit van de ‘Britain is Great’ campagne. Deze campagne startte in maart 2012 en benadrukt positieve aspecten van het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit het tweede deel van het Twiplomacy onderzoek van Burson-Marsteller.
Hierbij werd specifiek gekeken naar country branding op Twitter. Het onderzoek toont aan dat slechts negen overheden van de 193 VN-lidstaten gebruik maken van de Twitteraccount van hun land.
Digitaal diplomatieteam
@Israel is Israëls officiële account en wordt onderhouden door het digitale diplomatieteam van Buitenlandse Zaken. Dit account is één van de meest gevolgde accounts binnen Israël met meer dan 66.000 volgers. @Israel dient als centraal punt voor de twitteractiviteiten van de Israëlische overheid.
Bevolking verantwoordelijk
De Zweedse overheid heeft het onderhoud van haar officiële Twitteraccount uit handen gegeven aan de Zweedse bevolking; iedere week is een andere inwoner van Zweden verantwoordelijk voor @Sweden. De verantwoordelijke deelt aanbevelingen, adviezen en feiten over het leven in Zweden. @Sweden heeft meer dan 65.000 volgers. Het Curators of Sweden project startte in december 2011 en is, ondanks enkele ongelukkig geplaatste Tweets, met wisselend succes gekopieerd door @Ireland en @NewZealand. Het project inspireerde diverse vrijwilligersorganisaties in meer dan twintig landen om ook deel te nemen aan de zogeheten rotatie-curatie beweging.
Toeristische Twitteraccounts
De Twitteraccounts van @AntiguaBarbuda, @Barbados, @Lithuania, @SouthAfrica en @Spain worden onderhouden door hun officiële toerismeorganisaties. Deze organisaties promoten het toerisme in hun eigen land.
Inactieve accounts
Echter, drie van de vijf nationale accounts zijn afgeschermd, inactief of opgeschort. De helft van de 71 overgebleven actieve accounts tweeten via een geautomatiseerde nieuwsdienst nieuwsberichten over hun land.
Kracht van Twitter
"Wanneer we kijken naar de resultaten wordt duidelijk dat slechts enkele overheden en toerismeorganisaties de kracht van country branding en marketing op Twitter begrijpen," aldus Matthias Lüfkens, hoofd van de Burson-Marsteller EMEA Digital Practice. "Er schuilt een grote kans voor landen in het inzetten van Twitter als deel van hun communicatie. Hiermee kunnen landen zich binden aan het grote en groeiende publiek."