16 november 2012 -
Het gebruik van social media is volgens een ruime meerderheid van de HR-managers essentieel bij Employer Branding. 85 procent van de respondenten vindt dat online sociale netwerken belangrijk tot erg belangrijk zijn om het werkgeversmerk op niveau te houden of te verbeteren. Dit blijkt uit de HR Survey van Harvey Nash onder ruim 150 HR-managers.
Uit het onderzoek blijkt aan de andere kant dat bijna een kwart (23 procent) van de HR-managers het nut van social media bij de zoektocht naar nieuw personeel niet inziet. Ook blijkt dat social media niet altijd belangrijk wordt gevonden voor de publicatie van vacatures (21 procent) en bij het opbouwen en benutten van netwerken (zeventien procent). Deze percentages zijn erg hoog, gezien het feit dat er in Europa meer dan 34 miljoen mensen hun profiel alleen al op LinkedIn hebben staan.
Social media beleid
65 procent van de HR-managers maakt gebruik van een social media beleid. Ruim dertien procent zegt er over na te denken om een dergelijk beleid te gaan hanteren. "De meerderheid van de organisaties werken nu wel volgens een social media beleid. Ook voor een sterk werkgeversmerk is dit van toegevoegde waarde, je wil natuurlijk dat alle uitingen consistent zijn en bijdragen aan een goede weerspiegeling van de organisatie naar buiten toe. Aangezien het nieuwe talent dat op de arbeidsmarkt binnenstroomt veel waarde hecht aan het imago van een potentiële nieuwe werkgever, is het voor organisaties aan te raden om hier zeker de aandacht op te vestigen," aldus Jan-Leen ’t Jong, algemeen directeur van Harvey Nash.
Het gehele rapport van de HR Survey 2012 van Harvey Nash is hier gratis aan te vragen.
Aanvullend: er is dus een 'gat' tussen wat werkzoekenden verwachten van een werkgever(en hun imago) en wat de werkgevers bereid is om op social media te doen m.b.t. hun werkgeversimago. Ik durf dan te zeggen: werkgevers lopen hierop achter bij de werkelijkheid. Werkelijkheid is: presenteer op alle kanalen eenzelfde boodschap die uiteindelijk zo synergie oplevert. Als je op Twitter en Facebook participeert, doe dit dan ook consequent en werf potentiële kandidaten met een imagobril op.
Dus nu is de vraag: hoe hier dan aandacht op te vestigen? Die discussie/ brainstorm ga ik graag aan.
Wat ik bijzonder interessant vind is dat van de grote hoeveelheid aanwezigen op LinkedIn de beroepsgroep HR het hoogst vertegenwoordigd is. Super jammer dat ze ondanks hun aanwezigheid nauwelijks de potentie zien van de inzet van sociale media binnen hun werkveld.
@Laura, in antwoord op je vraag - je kunt de aandacht hierop vestigen door zowel de afdeling Communicatie als het team van HR gezamenlijk verantwoordelijk te maken voor off- en online Employer Branding (intern en extern).
Uiteraard start je zo'n initiatief door de partijen zelf te laten definiëren op welke deliverables en/of cijfers ze afgerekend willen worden. Ik faciliteert regelmatig dit soort discussies en dit brengt een hoop energie op gang!
@Inge Ja lijkt me ook: het is het samenbrengen van twee 'werelden', maar dit is wel ideaal-werk. De realiteit toont helaas dat er geen tijd is of dat marketing bijvoorbeeld de Facebook beheert en zegt: we hebben eigenlijk geen ruimte om vacatures te plaatsen.. etc. (zie mn laatste blog op recruitment matters: denken in netwerken).
Toch zie je al wel dat er (kleine) stappen worden gezet om de samenwerking tussen Communicatie en HR op het gebied van Social Media op te zoeken. En taken & verantwoordelijkheden te verdelen.
Maar daarnaast loert nog steeds het gevaar van de kloof tussen 'gepositioneerde' Employer Brand en 'gepercipieerde' Employer Brand. Doordat ook steeds meer medewerkers op Social Media het verhaal van de organisatie uitdragen, wordt dat beeld wel steeds realistischer. Aan HR & Communicatie om het speelveld en de spelregels hiervoor aan te geven.
Toch zie je tijdens implementatie trajecten dat er (kleine) stappen worden gezet om de samenwerking tussen Communicatie en HR op het gebied van Social Media op te zoeken. En taken & verantwoordelijkheden te verdelen.
Maar daarmee loert nog steeds het gevaar van de kloof tussen 'gepositioneerde' Employer Brand en 'gepercipieerde' Employer Brand. Doordat ook steeds meer medewerkers op Social Media het verhaal van de organisatie uitdragen, wordt dat beeld wel steeds realistischer. Aan HR & Communicatie om het speelveld en de spelregels hiervoor aan te geven.