Apple verliest martkaandeel aan andere tabletproducenten
8 november 2012 -
Sinds de eerste iPad in 2010 op de markt verscheen is Apple internationaal heer en meester op de markt voor tablets. Het landschap lijkt echter te veranderen nu consumenten ook kunnen kiezen voor tablets van Samsung, Amazon en andere merken, zo schrijft de Telegraaf.
Uit cijfers van onderzoeksbureau IDC blijkt dat het aandeel van Apple in de internationale tabletmarkt in het derde kwartaal scherp daalde naar 50,4 procent (65,4 procent in het kwartaal ervoor). Samsung zag zijn marktaandeel daarentegen stijgen van 9,4 procent in het tweede kwartaal naar 18,4 procent in het derde. Amazon, het bedrijf achter de Kindle Fire tablet volgt met een aandeel van negen procent, terwijl Asus, maker van Google’s Nexus 7, op plek vier staat met 8,6 procent.
iPad mini
Naast de toegenomen concurrentie is ook de introductie van de iPad mini debet aan het verlies van Apple. Veel consumenten stelde de aankoop van hun iPad uit in afwachting van de aankondiging van de nieuwe kleinere iPad. IDC verwacht dat het marktaandeel van Apple in het vierde kwartaal weer zal stijgen dankzij deze 7,9 inch iPad mini en ook de nieuwe iPad 4 met een 9,7 inch scherm. "Maar het relatief hoge prijskaartje van de iPad mini biedt fabrikanten van Android tablets genoeg ruimte om verder te bouwen op het succes dat ze in het derde kwartaal behaalden."