zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reflectie verbetert niet de leerprestaties, wel de leerervaring

8 november 2012 - Bewust nadenken over het leerproces tijdens het leren leidt niet tot betere leerprestaties. Maar het is wel goed voor de leerervaring. Dankzij de reflectie doen studenten vaardigheden op die nodig zijn voor een leven lang leren. Ze worden betere lerenden. Dat concludeert Dominique Verpoorten, promovendus bij de Open Universiteit, uit zijn onderzoek Reflection Amplifiers in Self-Regulated Learning.

Verpoorten deed verschillende onderzoeken met reflectieversterkers. Dat zijn korte, tussentijdse aansporingen tot reflectie, ingebed in het elektronische studiemateriaal. In het onderzoek ging het dus om reflectiemomenten tijdens het leren en niet, zoals in de meeste andere onderzoeken, om reflectie achteraf.



Leervaardig
In geen van de experimenten kon een direct effect van reflectie op de leerprestaties worden vastgesteld. Maar uit alle experimenten bleek dat de reflectie wel een positieve invloed had op de leerervaring. De lerenden hadden het gevoel dat ze een betere controle hadden op het leerproces, ze hadden een beter besef van de bestede tijd, beter inzicht in zichzelf als lerende persoon en ook meer overzicht over het proces van leren.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Van weerstand naar leerstand: leren is voor iedereen
 Werknemer leert liefst in de praktijk
 Leer LinkedIn gratis écht gebruiken
 Twintigjarige student aan de top bij Welten
 
 
reacties
 
Henny Aben  |   | 
9-11-2012
 | 
10:57 uur
Interessant onderzoek van Dominique Verpoorten. Ik zou het hele rapport wel willen lezen. Wat mij verbaast is dat er geen koppeling wordt gemaakt tussen leerervaring en het verbeteren van leerprestaties. Ik kan me niet voorstellen dat de effecten zoals beschreven: De lerenden hadden het gevoel dat ze een betere controle hadden op het leerproces, ze hadden een beter besef van de bestede tijd, beter inzicht in zichzelf als lerende persoon en ook meer overzicht over het proces van leren, geen invloed hebben op de leerprestatie.
Ellen  |   | 
7-08-2013
 | 
20:05 uur
@Henny, het heeft wellicht geen invloed op de 'huidige' leerprestatie, maar misschien wel op de toekomstige leerprestatie. Zoals wordt aangegeven worden ze 'betere lerenden'.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10