Wet Uniformering Loonbegrip onbekend bij HR en salarisadministratie
7 november 2012 -
Het merendeel van de HR-professionals (50 procent) heeft nog nooit van de Wet Uniformering Loonbegrip (ULB) gehoord, of kent deze alleen van naam. In zestien procent van de gevallen heeft het Hoofd Salarisadministratie er nog nooit van gehoord, bij medewerkers salarisadministratie ligt dit zelfs op 30 procent. Dit blijkt uit onderzoek van ADP onder ruim 500 Nederlandse HR-professionals.
Uit het jaarlijkse HR Trends onderzoek van ADP, Berenschot en Performa Uitgeverij onder 1.100 Nederlandse HR-professionals komen soortgelijke uitkomsten naar boven. Zo geeft 57 procent van de HR-professionals in dat onderzoek aan niet goed te kunnen inschatten wat de impact van ULB op de administratieve lasten is. De ULB wordt per 1 januari 2013 ingevoerd en moet onder meer de loonstrook inzichtelijker maken. Volgens 39 procent van de ondervraagde HR-professionals zal dit tot meer vragen over de loonstrook leiden. Om meer duidelijkheid te scheppen over de ULB komt ADP met de uitgave Wegwijzer Wet Uniformering Loonbegrip. In het naslagwerk geeft ADP uitleg en inzicht in de gevolgen van de ULB voor de werkgever en de werknemer. Ook staan er tips en rekenvoorbeelden in die de veranderingen en de gevolgen in kaart brengen.
ULB nu al invloed op de administratie
Dik van Leeuwerden, manager kenniscentrum wet- en regelgeving bij ADP, wijst erop dat HR-professionals bij het maken van plannen voor 2013 nu al rekening moeten houden met de wijzigingen die eraan komen. "Wij merken dat nog lang niet alle salarisadministrateurs en HR-professionals voldoende weten over de ULB, terwijl de wet over twee maanden al van kracht is," zegt Van Leeuwerden. "Bijvoorbeeld het voordeel van het privégebruik van de lease-auto is een punt van aandacht voor de HR-afdeling, dit behoort namelijk per 2013 tot de grondslag van de berekening van de premies werknemersverzekeringen. Voor een pensioenregeling die gebaseerd is op deze grondslag behoort de auto dus ook tot de grondslag voor het pensioengevend loon. In de belastingwetgeving is echter opgenomen dat over dit voordeel geen pensioen mag worden opgebouwd. In die zin zullen pensioenreglementen dus moeten worden aangepast of verduidelijkt."
Aangezien de HR-afdeling de komende tijd met meer veranderingen te maken krijgt, zoals het SEPA-proof maken van de salarisadministratie en de invoering van de werkkostenregeling, is het iets om nu al rekening mee te houden om de administratieve lasten goed te kunnen opvangen. "Verder kan de ULB door wijziging in de heffing van de WW-premie ook behoorlijke financiële consequenties hebben. De financiële afdelingen van bedrijven zullen de consequenties voor het bedrijf willen weten. Hieruit blijkt eens te meer dat, net als bij de werkkostenregeling, afdelingen steeds meer moeten samenwerken," aldus Van Leeuwerden.
Loonstrook niet begrijpelijker Eerder dit jaar concludeerde ADP in de whitepaper ‘Uniformering van het loonbegrip en loonsomheffing’ dat de ULB de loonstrook inzichtelijker maakt, maar niet per definitie vereenvoudigt en dus deels zijn doel voorbij streeft. De ULB is volgens ADP een stap in de goede richting om de loonstrook eenvoudiger te maken voor de werknemer, maar belangrijke obstakels en politieke inmenging in de Wetgeving staan een echte vereenvoudiging in de weg. De commissie Van Dijkhuizen bracht eerder deze maand een advies uit voor het versimpelen van de belastingheffing naar twee tarieven van 37 procent en 49 procent. Ook dat zou een verdere vereenvoudiging van de loonstrook betekenen, maar niet tegelijkertijd een makkelijkere salarisadministratie.
Ook de meeste HR-professionals (65 procent volgens het HR Trends onderzoek) zijn nog niet overtuigd dat de ULB bijdraagt aan een eenvoudigere loonstrook. Slechts 26 procent van de HR-professionals verwacht dat de ULB zorgt voor een lastenverlichting in de salarisadministratie.
Het is triest telkens te moeten constateren dat ondanks een terugkerend thema van vereenvoudiging, deregulering en transparantie de politiek en wetmakers er niet in slagen zaken eens echt simpeler te maken. Niet alleen wordt alles duurder door besparings- en bezuinigingsmaatregelen maar ook telkens weer leiden maatsregelen en uitvoeringswetten tot verdere complexiteit en extra uitvoeringskosten. Daar waar een overheid zou krimpen betaald de markt zich scheel aan financiële specialisten of accountants. Ook dit is verkapt nivelleren en het afwentelen van kosten. Het is droevig om elke mogelijke vooruitgang en positieve ontwikkeling te zien stranden in een bulk aan nieuwe wetgeving en maatregelen en de remmende krachten van deze bureaucratische gedrochten. En dan hebben we het nog niet eens over nieuwe kabinetsvoornemens die weer een stortvloed van compensatie- en reparatiemaatregelen geven.
Het bos wordt alleen dichte maar je ziet steeds minder bomen. Nee; makkelijker kunnen we het inderdaad niet maken, moeilijker wel!