30 oktober 2012 -
Er is een stijgende trend te zien binnen de verkoop van Sinterklaaspakketten voor personeel en relaties. Dat zegt Ben ten Zeldam, directeur van Tezet Business Gifts. "Uit onze verkoopcijfers blijkt dat het aantal verkochte Sinterklaaspakketten in een periode van vijf jaar met meer dan 300 procent is toegenomen." Het aantal verkochte kerstpakketten is in diezelfde periode veel minder hard gegroeid.
Redenen voor deze ontwikkeling zijn volgens ten Zeldam zowel van praktische als budgettaire aard. Praktisch, omdat de inhoud van de Sinterklaaspakketten bij vrijwel iedereen letterlijk in de smaak valt. Dit in tegenstelling tot het traditionele kerstpakket, waar het voor de ondernemer niet zeker is of personeel en relaties de inhoud zullen waarderen. En budgettair, omdat de prijzen van Sinterklaaspakketten aanzienlijk lager zijn dan de prijzen van kerstpakketten.
Geen verschuiving
Of er daadwerkelijk een volledige verschuiving plaats zal vinden van kerstpakketten naar Sinterklaaspakketten? Ten Zeldam denkt van niet. "Aangezien beide verkoopcijfers zijn gestegen, verwacht ik dat in de toekomst eerder een complementaire functie voor de pakketten is weggelegd." Dit heeft onder meer te maken met het verwachtingspatroon van personeel en relaties. Zo worden Kerstpakketten, in tegenstelling tot Sinterklaaspakketten, vaker verwacht waardoor er dus niet snel van deze kerstgeschenken afgestapt zal worden.
De verkoopcijfers zijn gebaseerd op offline verkopen en online verkopen uit Sintshop en Kerstshop.
Lekker representatief: we hebben het hier over de cijfers/mening van 1 leverancier. Beste redacteur, verwacht u dat ik als critische lezer dit niet herken als... Verkapte advertenties?