zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

iPad wordt steeds functioneler gebruikt

26 oktober 2012 - De iPad heeft duidelijk zijn vaste plek in het huishouden gevonden. Een kwart heeft er inmiddels zelfs twee en het gebruik wordt steeds functioneler: o.a. voor nieuws, mail, agenda, shoppen, informatie, bankieren. Als tweede scherm is de iPad ook gewild – maar ook dan voor extra informatie en niet om aan het tv-programma mee te doen. En ook reclamespots zetten aan tot iPad-gebruik. Dat blijkt uit het jaarlijkse iPad-onderzoek van Sanoma Media.

Voor het derde jaar op rij heeft Sanoma Media het Nederlandse iPad-gebruik onderzocht. Via de iPad apps van NU.nl, AutoWeek en Gamer.nl werden net als in 2011 zo’n 1.400 gebruikers ondervraagd. Duidelijk is dat de iPad zeer intensief wordt gebruikt voor steeds meer dagelijkse zaken. Van nieuws lezen, zoeken/surfen, agenda en e-mail tot en met tv kijken, prijzen en producten vergelijken, shoppen en internetbankieren. Vooral het laatste – prijzen/producten vergelijken, kopen, internetbankieren – is toegenomen. De iPad is dus zeker niet alleen geschikt voor entertainment, zoals het gebruik in de beginjaren vooral liet zien. 



Twee in huis

Per (half)jaar komen er gestaag nieuwe gebruikers bij. Inmiddels heeft zelfs een kwart van de gebruikers twee iPad’s in huis - bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar (veertien procent). Meer dan de helft heeft een iPad2 en een derde de nieuwste iPad, versie 3. Hiervan had 35 procent eerst een iPad1 of 2 en dit kan mede de toename van het aantal iPad’s per huishouden verklaren: de oude wordt doorgegeven. Het gedeeld gebruik is daardoor ook afgenomen, van 71 procent in 2011 naar 64 procent dit jaar. 

Bij het tv kijken

De iPad wordt het meest thuis gebruikt. Dit jaar is voor het eerst ook gevraagd naar het ‘second screen’ gebruik, tijdens het tv kijken. Dat staat met stip op nummer drie, met 68 procent van de gebruikers. Maar het is vooralsnog meer passief dan actief. Zo maakt een grote meerderheid tijdens het tv kijken gebruik van een tv-gids app of zoekt informatie op internet over een onderwerp dat in het programma aan bod komt, of over het programma zelf. Zelfs informatie opzoeken over een merk of product in een reclamespot doet bijna de helft. Communiceren met anderen over het programma of deelnemen daaraan gebeurt in mindere mate: ongeveer een derde doet dat soms tot vaak. Ook tv kijken op de iPad zelf komt veel voor. Steeds meer providers bieden huidige abonnees van digitale tv de mogelijkheid om gratis tv te kijken op de iPad. 

Shoppen: site of app?

Online shoppen op de iPad doet men het liefst via een website (81 procent) en minder via een app van een webshop of merk. De voorkeur voor een site komt bij de helft voort uit routine, als andere reden wordt genoemd dat de websitewinkel makkelijker in gebruik is en meer te bieden heeft. En sommige shops hebben ook nog geen iPad app. De respondenten die liever shoppen via een app noemen het gebruiksgemak van de app als belangrijkste reden. 

Vrouwen en mannen

Onder mannen en vrouwen is het iPad-gebruik grotendeels hetzelfde, maar toch zijn er opvallende verschillen. Vrouwen maken minder vaak gebruik van de iPad op het werk. Ze shoppen er vaker mee en spelen er vaker spelletjes op. Mannen doen meer functionele dingen met de iPad en gebruiken hem veel vaker tijdens een werkvergadering, voor het maken van notities, beeldbewerking of voor zakelijke presentaties.
Meer oudere gebruikers
De demografie van de Nederlandse iPad-gebruiker is grotendeels hetzelfde gebleven als in 2011 en 2010. Maar het aantal oudere (50+) en gepensioneerde gebruikers is toegenomen. 

Infographic

De complete infographic van het onderzoek is hier te vinden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart leest nieuwsbrief op smartphone of tablet
 'Nieuwe iPhone en iPad-mini in september'
 Laptops en iPads massaal mee op vakantie
 Spectaculaire toename tablet-gebruikers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10