Cultuursector werkt het meest flex, beveiliging het meest vast
25 oktober 2012 -
Personen uit de culturele beroepsgroep werken naar verhouding het meest als zzp’er (73 procent), gevolgd door journalisten en personen in de communicatie/reclame/PR (ruim 60 procent). Personen in de beveiliging, administratie/secretarieel en R&D werken daarentegen het minst als zzp’er en het meest in vaste dienst.
Dit blijkt uit de eerste Nederlandse analyse naar de flex/vast verhouding per beroepsgroep die de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie liet uitvoeren in het kader van het seminar Arbeidsmarkttrends 2013.
Steeds meer aandacht voor de flex/vast verhouding
Waar een aantal jaar geleden de flexschil vooral vanuit een kostenperspectief werd beschouwd, wordt hetzelfde onderwerp steeds meer strategisch bekeken. Risicospreiding en makkelijker kunnen meebewegen met de economische ontwikkelingen zijn daarin veel genoemde argumenten. Belangrijk in de werving is dan ook om te weten hoe weten hoe deze verhouding liggen binnen de door een werkgever gewenste doelgroep. Hierin bestaan grote verschillen. Binnen de culturele beroepsgroep werken naar verhouding de meeste zzp’ers. Hierbij kunt u denken aan acteurs, kunstenaars, ontwerpers en fotografen. Tweederde van alle journalisten werkt bijvoorbeeld als zzp’er. In de sector Beveiliging werkt daarentegen slechts acht procent als zzp’er.
Grote verschillen tussen verschillende beroepsgroepen Bepaalde beroepsgroepen zijn traditioneel sterk vertegenwoordigd met zzp’ers, zoals journalistiek, bouw en agrarisch. Andere beroepsgroepen hebben traditiegetrouw meer vaste contracten, zoals Beveiliging/ordehandhaving. Binnen bepaalde doelgroepen kunnen er ook interessante verschillen zijn. Zo werken onder verpleegkundigen meer MBO’ers als zzp’er dan HBO’ers. Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: "Nu steeds meer werknemers als zzp’er gaan werken en werkgevers steeds vaker strategisch kiezen voor een flexschil, is het voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie belangrijker om deze doelgroep ook mee te nemen in een wervingsplan. Deze ontwikkeling is een van de belangrijke trends binnen het vakgebied en brengt naast strategische vragen ook veel praktische vragen met zich mee, zoals het betalen van overwerk, wel/niet opleiden van zzp’ers, uitnodigingsbeleid voor bedrijfsfeestjes en wel/geen kerstpakket verstrekken."
De genoemde gegevens zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).