zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Belasting en toeslagen maken vliegprijs ondoorzichtig

24 oktober 2012 - De belastingen en toeslagen op vliegtarieven zijn in het afgelopen jaar veel harder gestegen dan de netto ticketprijs. De bijkomende kosten op tickets kwamen maar liefst vijf procent hoger uit dan een jaar eerder. In combinatie met een dalende trend in ticketprijzen wordt het aandeel taxen en toeslagen steeds groter. De opmerkelijke stijging blijkt uit continu data-onderzoek van ATPI.

Belastingen en toeslagen worden onder meer opgelegd door overheden in de vorm van de veiligheidstoeslag en - uniek in ons land – isolatietoeslag. Maar ook door luchthavens en door de vliegmaatschappijen in de vorm van bijvoorbeeld brandstof- en creditcard toeslagen. 



Extra kosten
De toename aan extra kosten, gerekend bovenop de kale ticketprijs, is vastgesteld aan het eind van het derde kwartaal van dit jaar en vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Willem Starink, Divisional Managing Director van ATPI, is bezorgd over de hogere vliegkosten, zonder dat daar iets voor de passagier tegenover staat. "Het is een slecht voorbeeld van transparantie in een tijd dat het bedrijfsleven wordt gedwongen tot kostenbeheersing. De reis- en luchtvaartsector, maar ook de overheden zouden deze ontwikkeling gezamenlijk een halt moeten toeroepen," meent de ATPI-directeur. 

Grote verschillen
De belastingen en toeslagen die voor vliegtickets gelden, verschillen ook sterk van luchthaven tot luchthaven en van land tot land. Iets wat de samenstelling van de uiteindelijke vliegtarieven niet transparant maakt. Het is volgens ATPI bovendien vreemd, dat de stijgende olietoeslag nog steeds niet in de uiteindelijke ticketprijs wordt verwerkt. In alle andere sectoren van het bedrijfsleven en vervoer gebeurt dat wel. Bus, trein, tram of taxi bieden ook geen kaartjes aan met daar bovenop nog eens allerlei toeslagen. Het wordt tijd dat de luchtvaart daar een voorbeeld aan gaat nemen. "Het is vaak lastig om deze tariefmethode aan onze klanten op een begrijpelijke manier uit te leggen," aldus Starink.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese zakenreis wordt nauwelijks duurder in 2013
 Steeds meer zakenreizigers boeken rechtstreeks
 Extraatjes bezorgen travel managers hoofdbrekens
 Vrijwel alle zakelijke reiselementen duurder in 2012
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10