zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Financiële sector bestrijdt crisis eenzijdig

23 oktober 2012 - Bedrijven die de focus hebben gelegd op kostenbesparing als reactie op de financiële crisis zijn minder succesvol. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van PA Consulting Group onder beslissers in het bedrijfsleven naar hun reactie op de financiële crisis en de maatregelen die zij hebben genomen. 82 procent van de bedrijven heeft gekozen voor kostenbesparingen door te snijden in personeel, marketing- en salesactiviteiten.

De bedrijven die daar niet de focus op hebben gelegd, maar die kozen voor het beschermen van hun marktaandeel en het benutten van de crisis voor het behalen van concurrentievoordeel, zijn veel succesvoller gebleken. Maar liefst twee van de drie bedrijven slaagde er niet in een winnende strategie te formuleren om sterker uit de crisis te komen. 



Nederlandse financiële sector
Met dit onderzoek als basis interviewden PA Consulting Group en TNS Nipo 22 executives in de Nederlandse financiële sector. Schokkend resultaat uit dit kwalitatieve onderzoek is dat slechts één van hen aangeeft de crisis op een andere wijze te bestrijden dan kostenbesparing. De maatregelen die verder werden genomen kenmerken zich door tijdelijke en reactieve oplossingen, zonder direct de uitdaging aan te gaan. Nu de organisaties weten dat de crisis niet zo maar op te lossen is, zijn de reacties en acties van de markt nog steeds gefocust op kostenbesparing, maar dan op een verfijnde manier, zoals lean management programma’s en focus op de core business. Ook wil de sector efficiënter omgaan met toenemende wet- en regelgeving ('agility') en meer gaan focussen op de klant en wat deze nu echt verwacht van de financiële instelling.
Regelgeving wordt door de executives aangevoerd als een belangrijke reden waarom ze de crisis nog niet te boven zijn. Ze geven aan dat ze in een vicieuze cirkel terecht zijn gekomen van strengere wet- en regelgeving en een gebrek aan consumentenvertrouwen. 

Profiteren van de crisis

Om in te spelen op de onzekerheden in de markt kunnen bedrijven verschillende acties ondernemen. In het internationale rapport Managing Uncertainty worden vier mogelijke stappen genoemd die nodig zijn om als winnaar uit de crisis te komen en te profiteren van de mogelijkheden:
1. Het voorbereiden van acties door alternatieven af te wegen. Dit betekent het in kaart brengen van scenario’s en het opbouwen van defensieve en offensieve liquiditeit.
2. Het versterken van de organisatie, door bijvoorbeeld slecht functionerende onderdelen te verkopen, geld te reserveren, governance en leiderschap te versterken en plannen te maken die waarde creëren.
3. Het inrichten van de organisatie op de situatie na de crisis, door kostenbesparingen te realiseren die geen direct effect hebben op de toekomstige positie, het inspelen op de veranderende behoefte van de klanten en door het personeel te betrekken in het proces.
4. Het grijpen van nieuwe kansen die de crisis biedt. Denk hierbij aan bedrijfsovernames, het claimen van marktaandeel en het uitschakelen van directe concurrenten. 

Kostenbesparing alleen niet genoeg
Ank van Wylick, expert op het gebied van Business Transformation Consulting bij PA Consulting Group: "Ons internationale onderzoek en de in Nederland gehouden interviews laten zien dat louter kostenbesparingen niet leiden tot succesvollere organisaties. De Nederlandse financiële sector moet op zoek naar een veelzijdiger antwoord, dat beter inspeelt op de kansen die de crisis biedt."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Strategisch talentmanagement helpt organisaties concurrentie voor te blijven
 Overleef de economische crisis met functioneel beheer
 AEX bedrijven verliezen concurrerend vermogen
 Douwe Egberts, Coca-Cola en Calvé meest crisisbestendige A-merken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10