Succesvol verandertraject: ‘verstand, hart en handen'
22 oktober 2012 -
Verandertrajecten verlopen lang niet allemaal even succesvol: ruim 40 procent liep niet (helemaal) zoals gewenst. Vaak ligt de oorzaak in de mate waarin werd rekening gehouden met het DNA van het bedrijf. De sleutel tot een succesvol verandertraject is namelijk de bedrijfscultuur. Dat concludeert GITP naar aanleiding van onderzoek dat ze samen met de HUBrussel uitvoerde onder bijna 200 ceo’s van Belgische bedrijven. 6minutes.be doet verslag.
Elk veranderproces doorloopt standaard een viertal fasen (visie – organisatie – implementatie – verankering), waarbij rekening dient gehouden te worden met de context, de content, de cultuur, de competenties en de communicatie. Het management definieert in een veranderproject heldere doelstellingen en legt duidelijk uit welke stappen genomen moeten worden. In de zogenaamde ‘harde’ kant van een veranderproject (strategische visie, organisatie van het traject, het programma-management) ontbreekt het echter vaak aan een duidelijk inzicht of de gewenste verandering wel haalbaar is. Bedrijven zijn nog te vaak onvoorbereid wat betreft de mate waarin de werknemers klaar zijn voor de gewenste verandering. Omdat dit ook zelden of nooit wordt nagegaan, door bijvoorbeeld een pilot uit te voeren, blijft het zeker in het beginstadium een erg theoretische kwestie.
De hardste noot
Het moeilijkste onderdeel blijkt het verankeren van de verandering. Terwijl een goede verankering de gewenste resultaten alleen maar zal doen toenemen. Elk veranderingstraject lijkt een opzichzelfstaand gebeuren te blijven. Aangezien er steeds meer en sneller veranderd zal moeten worden, zullen de meeste bedrijven er wel bij varen door eerder opgedane veranderervaring in hun voordeel aan te wenden.
Leren veranderen
‘Leren veranderen’ zal een onderscheidende factor worden in de toekomst. En daarmee komen we bij de ‘zachte’ kant van het veranderingstraject. Patrick Ceulemans, Managing Director van GITP Belgium is hier duidelijk over: "We vinden bij elk veranderingstraject het wiel opnieuw uit terwijl we verandervaardigheden tot een kerncompetentie zouden moeten maken."
DNA
Maar de allerbelangrijkste conclusie is dat bedrijfsleiders zich er niet steeds bewust van zijn dat een verandertraject rekening moet houden met het DNA van de organisatie en dat verandering en bedrijfscultuur steeds samen moeten gaan.
Communicatie blijkt de laagste correlatie met succes te hebben. Terwijl er voor de implementatiefase voldoende aandacht aan wordt besteed, blijkt er tijdens en na geen of onvoldoende sprake te zijn van dialoog of communicatie.
‘Verstand, hart en handen’
Verstand: Een duidelijke visie, maar ook op organisatorisch vlak moet het snor zitten. Test de verwachtingen (een pilot), wat haalbaar is en wat niet, en gebruik dat als vertrekpunt.
Hart: Communicatie is geen eenrichtingsverkeer, ga de dialoog aan, begrijp wat er leeft op de werkvloer. Toon uw betrokkenheid, zo betrekt u makkelijker de rest van het personeel. Verandering moet immers als team gebeuren. Integreer het bedrijfs-DNA in het proces, zo wordt de bedrijfscultuur een ‘stille partner’ in het proces.
Handen: Ontwikkel de ‘veranderkwaliteiten’ van het management. Bied tijdens het verandertraject voldoende middelen, aanvaard desnoods dat dit ten koste gaat van andere processen binnen de organisatie.
Versla het buikgevoel
Conclusie: Bij veranderingen zit u altijd met een hart- en met een buikgevoel. Het hartgevoel is de inspiratie en motivatie die u haalt uit bezielde leiders met een meeslepend verhaal en een boeiende visie. Het buikgevoel daarentegen is een gevoel van onzekerheid; het gevoel dat u op heel wat weerstand zult stuiten. Het is van cruciaal belang dat het hartgevoel de overhand heeft op het buikgevoel."
Bron:6minutes.be
Ik merk persoonlijk ook vaak bij bedrijven dat ze het liefst in hun veilige comfort zone blijven. Zoals je zelf aangeeft is verandering onzekerheid. Ja het is onzekerheid als je geen goede plannen maakt.
Als je als bedrijf wilt werken aan de toekomst en een goede toekomstvisie hebt weet je dat verandering hier bij hoort. Door vaak veranderingen aan te gaan ga je vanzelf inzien dat het beter is voor het bedrijf, waardoor het 'hart' gevoel steeds groter wordt.