zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart leest nieuwsbrief op smartphone of tablet

19 oktober 2012 - Uit recent onderzoek uitgevoerd door Mister Mail BV blijkt dat 26 procent van de Nederlanders die online nieuwsbrieven lezen hiervoor een tablet of smartphone gebruikt. Dit is de uitkomst van een steekproef onder 50.000 geopende nieuwsbrieven verstuurd via e-mail. De meest gebruikte tablets en smartphones zijn Apple producten zoals de iPhone en iPad.

Het gebruik van smartphones en tablets in Nederland neemt gestaag toe. Het CBS meldt begin dit jaar dat het aantal smartphone bezitters is gestegen naar 43 procent in 2011 en Telecompaper meldt begin oktober 2012 dat meer dan de helft van de consumenten (58 procent) een smartphone gebruikt. Intomart GfK constateert in juni 2012 dat een kwart van de Nederlandse internetters in het bezit is van een tablet. Dit is terug te zien in het gebruik van de smartphone of tablet voor het lezen van een e-mail nieuwsbrief. Maar liefst een kwart van de nieuwsbrieflezers bekijkt een online nieuwsbrief op de smartphone of tablet. Hierbij is het gebruik van de smartphone het grootst, bijna drievijfde van deze lezers (58 procent) gebruikt een smartphone en tweevijfde (41 procent) maakt gebruik van een tablet. Daarnaast opent twee procent van de mobiel internetters de nieuwsbrief op de iPod. 



Apple
Apple is momenteel de grote koploper bij het gebruik van de smartphone of tablet voor het lezen van de nieuwsbrief. Maar liefst 73 procent van de lezers met een smartphone of tablet maakt gebruik van een product van Apple: een iPhone (34 procent), iPad (38 procent) of iPod (twee procent). Bijna een kwart (24 procent) maakt gebruik van het Android besturingssysteem voor smartphone of tablet van bijvoorbeeld Samsung of HTC. Het aandeel van BlackBerry en Nokia is een twee procent. 

E-mail
Door het groot aantal online nieuwsbrieven dat via e-mail wordt verstuurd zijn de resultaten van dit onderzoek tevens een indicatie voor het percentage e-mail dat via een smartphone of tablet wordt gelezen. De data in dit onderzoek zijn geanonimiseerd verwerkt.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tablet groeiende informatiebron voor medisch specialisten
 Laptops en iPads massaal mee op vakantie
 Altijd, overal en veilig toegang tot mobiele apparaten = vooruit denken
 Tablets verdringen tv
 
 
reacties
 
Gemeenten Nederland  |   | 
19-10-2012
 | 
11:29 uur
Interessant artikel en dito aantallen. Dat Apple bovenaan staat is haast logisch, maar het kan goed zijn dat Android devices het komende jaar aan populariteit zullen winnen.
Ray the Mailman  |   | 
20-10-2012
 | 
09:29 uur
Leuk onderzoek!

Toch even relativeren: 26% van de mensen leest nieuwsbrieven op een tablet of smartphone. Voor het bepalen van het optimale ontwerp van een nieuwsbrief (ik mag aannemen dat dat één van de achterliggende doelen is van dit onderzoek: bepalen in hoeverre het interessant is om rekening te houden met mobiele email-lezers) is dat nog niet zo'n interessant gegeven.

Tablets zijn namelijk groot genoeg om de desktopversie van een nieuwsbrief weer te geven. Smartphones niet, dus het écht interessante gegeven hier is het percentage smartphonegebruikers. Dat is volgens dit artikel 58% van 26%, en staat daarom gelijk aan 15% van het geheel.

Deze 15% van het geheel is een gemiddelde, berekend over 50.000 verzonden nieuwsbrieven. Nu vermeldt het artikel niet of dat 50.000 individueel ontvangen nieuwsbrieven zijn of 50.000 verzonden campagnes (dat zou nog wel een flink verschil maken), maar in ieder geval is het een gemiddelde. Dat betekent dat voor vrijwel elke individuele campagne een ander percentage geldt: hoger, of lager.

Daarom, voordat je denkt dat je hier zonder meer ''iets mee moet'', bezint eer gij begint. Kijk naar je eigen doelgroep, en bepaal welk aandeel dáárvan je nieuwsbrief op een smartphone leest. Misschien blijkt dan dat je echt in actie moet komen, en misschien blijkt dan dat je nog best even rustig aan kunt doen. In het laatste geval is het natuurlijk wel van belang om deze factor periodiek opnieuw te peilen.

Dat gezegd hebbende, vind ik het altijd interessant om trends te volgen. Dus nogmaals: leuk onderzoek, leuk artikel!
Telefoon Abonnement Vergelijken  |   | 
25-05-2013
 | 
05:12 uur
Dit is zeker een ontwikkeling waar een dikke stijgende lijn in zit. Ik als internetmarketeer zie op mijn websites(zoals die hierboven) een stijgende lijn in bezoekers via mobiele toestellen. Het is ook belangrijk om de website dan geheel te optimaliseren naar deze bezoekers, al is dat soms knap lastig met bepaalde custom-made tools die in de website geïmplementeerd zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10