zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Weinig vertrouwen in bescherming persoonsgegevens

18 oktober 2012 - Slechts vijf procent van de Nederlanders heeft volledig vertrouwen in het bedrijfsleven en de overheid als het aankomt op het beschermen van persoonsgegevens. Dit blijkt uit het Europese onderzoek ‘ID Fraud prevention research 2012’ naar identiteitsfraude, dat in opdracht van Fellowes is uitgevoerd.

In Nederland heeft slechts één op de twintig consumenten honderd procent vertrouwen in de manier waarop de overheid en het bedrijfsleven omgaan met persoonsgegevens. In 2010 was het vertrouwen nog een stuk groter (twaalf procent). Toch zijn de Nederlandse cijfers redelijk te noemen, vergeleken met de rest van Europa. Alle gradaties van vertrouwen bij elkaar opgeteld (100 procent vertrouwen - behoorlijk vertrouwen - redelijk vertrouwen) heeft 86 procent van de Nederlanders een bepaalde mate van vertrouwen in de manier waarop er met vertrouwelijke gegevens omgesprongen wordt. Duitsland scoort met 47 procent het laagst van alle Europese landen.



Verstrekkende gevolgen
Het lekken van persoonsgegevens kan vervelende gevolgen hebben voor de betrokkenen. Niet alleen kunnen bepaalde gegevens tegen de gedupeerden gebruikt worden bij werkgevers of verzekeraars, hun identiteit kan ook gestolen worden. Dit kan financiële problemen met zich meebrengen en neemt veel tijd in beslag. Daarnaast heeft het psychologisch een zware impact. In Nederland werd twaalf procent van de ondervraagden al eens slachtoffer van identiteitsfraude. 

Medische en financiële sector meest vertrouwd

Gelekte persoonsgegevens halen de laatste tijd vaak het nieuws. Het lijkt in alle branches voor te komen, zoals bijvoorbeeld bij Baby-Dump en KPN en onlangs bij het Groene Hart Ziekenhuis. Het vertrouwen verschilt per sector. Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in de financiële sector (32 procent), daarna volgt de medische sector met 21 procent. Toch zegt maar 79 procent van de Europese medewerkers in de financiële sector dat er bij hun organisatie een strikt beleid is voor de bescherming van persoonsgegevens. In de medische sector is dit nog lager, namelijk 59 procent. 

In veel gevallen geen beleid

Slechts de helft van de organisaties in Europa heeft een strikt beleid voor het beschermen van de identiteit van mensen, blijkt uit het onderzoek van Fellowes. Dit cijfer is al sinds 2008 constant. Consumentendiensten scoren het laagst (48 procent). Denk hierbij aan paspoorten die bij het inchecken bij een hotel of het huren van een auto moeten worden afgegeven. Bij bescherming van persoonlijke gegevens wordt vaak aan digitaal verkeer gedacht, terwijl papieren documenten nog steeds een bedreiging vormen. In Nederland heeft 35 procent van de organisaties een strikt beleid, 29 procent heeft geen beleid en 36 procent van de ondervraagden heeft geen idee of zijn of haar organisatie hier een beleid voor heeft.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CBP in eerste reactie positief over Europese privacyregelgeving
 CBP: Deze tijd vraagt om privacytoezichthouder met tanden
 'iDEAL webwinkels' nemen wetgeving niet serieus
 Privacy is verantwoordelijkheid van Nederlands bedrijfsleven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10