‘Lager tarief inkomstenbelasting, meer werkgelegenheid’
18 oktober 2012 -
De Commissie inkomstenbelasting en toeslagen ziet mogelijkheden om de tarieven voor de inkomstenbelasting te verlagen, meer werk te creëren en de huizenmarkt weer op gang te brengen. Volgens de belastingcommissie kan dat door de opbrengsten van lastenverzwarende maatregelen (door het schrappen van aftrekposten) die zij voorstelt direct weer voor 100 procent terug te geven in de vorm van tariefverlaging.
"De commissie doet voorstellen om de tarieven voor de inkomstenbelasting te verlagen, wat volgens het Centraal Planbureau op termijn omgerekend ruim 140.000 voltijdbanen oplevert. Volgens haar berekeningen zijn de koopkrachteffecten beperkt. Bijna twaalf van de krap dertien miljoen belastingplichtigen zullen volgens het plan te maken krijgen met één tarief van maximaal 37 procent voor de inkomstenbelasting. De voorstellen dragen bij aan een oplossing voor de oplopende vergrijzingkosten en de vastzittende woningmarkt. Uiteraard is er binnen dit pakket ruimte om accenten te verleggen. De commissie hoopt dat haar voorstellen een rol zullen spelen bij de vorming van een nieuw kabinet," aldus commissievoorzitter Kees van Dijkhuizen.
Twee belastingtarieven
De commissie wil de vier huidige belastingtarieven in de inkomstenbelasting vervangen door twee tarieven van 37 procent en 49 procent. Het aantal belastingplichtigen dat onder de laagste belastingschijf valt, verdubbelt van krap zes miljoen naar bijna twaalf miljoen mensen, dat wil zeggen 93 procent van alle belastingplichtigen. Mensen krijgen een grotere positieve financiële prikkel om meer te gaan werken. De commissie wil het rondpompen van geld verminderen.
Huizenmarkt
Ook stelt de belastingcommissie maatregelen voor om de huizenmarkt weer op gang te brengen. Zij stelt voor de hypotheekrenteaftrek te beperken. Bestaande en nieuwe gevallen worden fiscaal gelijk behandeld. Verder beveelt de commissie aan aflossing niet fiscaal te verplichten, maar om de renteaftrek geleidelijk gedurende de looptijd via een (forfaitair) annuïtair schema te verminderen. De renteaftrek vindt vervolgens plaats tegen het tarief van de nieuwe eerste schijf. Ter bevordering van de doorstroming op de woningmarkt schaft de commissie de overdrachtsbelasting voor woningen volledig af. Ook voor de zogenaamde restschuldproblematiek draagt zij een oplossing aan. Rente daarop wordt fiscaal aftrekbaar. Ten aanzien van de huursector is het advies deze geleidelijk meer marktconform te maken en de opbrengst in te zetten voor lastenverlichting.
Vergrijzing
De vergrijzing brengt steeds verder oplopende kosten met zich, met name voor de gezondheidszorg en de AOW. Daarnaast worden nieuwe groepen ouderen steeds welvarender. Zo is zowel de inkomens- als de vermogenssituatie van de huidige groep 65-70 jarigen inmiddels gemiddeld beter dan van alle inkomens beneden de 50 jaar. Daarom wordt van ouderen met een hoger inkomen langs geleidelijke weg eenzelfde belastingbijdrage gevraagd als van jongere generaties.
Verkenning
De onafhankelijke Commissie Van Dijkhuizen is ingesteld op verzoek van de Tweede Kamer naar aanleiding van de motie Dijkgraaf. De opdracht luidde onder andere om de mogelijkheden te verkennen een wezenlijke maar uiteindelijk budgetneutrale verlaging van de tarieven voor de inkomstenbelasting te realiseren.
Vanwege de tussentijdse verkiezingen komt de commissie met een interimrapport. Het eindrapport wordt komend voorjaar verwacht.
Demissionair staatssecretaris Frans Weekers van Financiën heeft het interimrapport in ontvangst genomen en naar de Tweede Kamer verzonden.
De crisis is inmiddels zo'n vijf jaar oud. We hebben de voorbije kabinetten weinig tot niets concreets zien ondernemen de crisis in en voor de Nederlandse belastingbetalers te verbeteren. De veroorzakers van de crisis, de bankbesturen, zijn vrijwel ongemoeid gelaten. Sterker, de banken moesten overeind worden gehouden oor de belastingbetaler, een noemenswaardige sanctie heeft daar niet tegenover gestaan.
Wat er wel tegenover heeft gestaan is dat we banken hebben gezien die plots roepen dat de consument, het MKB en het verdere bedrijfsleven niet te vertrouwen is en dus ......laten de banken duidelijk zien zich van enige maatschappelijke bewustzijn niets aan te trekken.
De overheid, die momenteel miljarden reserveert en garandeert richting Brussel, t.b.v. landen elders die er een grote financiële rommel hebben gemaakt, of van banken die door eigen wanbeleid in de problemen zijn gekomen, laat zich overduidelijk niets aan gelegen ook maar werkelijk iets te doen voor de Nederlandse economie.
Neen, het antwoord ligt in Brussel en daarvoor.... daarvoor laten we het overheidstekort door alle belastingbetalers betalen door nieuwe gelegaliseerde afpersing i.p.v. heel nuchter een wetmatigheid toe te passen. Geen geld uitgeven wat je niet hebt. Hoe moeilijk kan dit zijn?
Als u of ik dit micro zouden beschouwen, zouden de problemen zeer snel zijn opgelost. We geven veel minder uit aan uitjes en het verenigingsleven, we stoppen allerlei abonnementen, we stoppen even het lenen aan buren die steeds grotere moeite hebben dat weer terug te betalen. Uiteindelijk zien wij micro at we het goed kunnen mannen.
Alle criticasters, eurofielen en politici, blijken zich weinig tot niets aan te willen trekken van deze eenvoudige wetmatigheden. Maar het vreemde is dat zij dan persoonlijk weinig tot niets te vrezen hebben van de problemen die de belastingbetaler telkens tegemoet heeft mogen zien.
Oplossing
De oplossing zit in het vereenvoudigen van de belastingregels, uitgave patronen terugbrengen en vooral de miljarden voor problemen door anderen veroorzaakt halveren en in e Nederlandse economie brengen. Ik denk dat de problemen in Nederland vele malen lichter te verteren zouden zijn geweest.
En de politici en eurofielen? die niets te duchten hebben van enig persoonlijke teruggang hebben te duchten? Laten die hun eigen financiën beschikbaar stellen voor de tekorten en problemen elders in Europa. Ik garandeer u dat daar niets van terecht zal komen.
Dus waarom wel de belastingbetaler hiermee opzadelen?