U heeft een social media beleid. Tijd voor training!
17 oktober 2012 -
U heeft u al een beleid voor sociale media, een aantal richtlijnen waar medewerkers rekening mee moeten houden wanneer ze zich op sociale netwerken begeven. Maar alleen dit beleid communiceren volstaat niet om de risico's voor uw organisatie op sociale media te beperken. Er zijn nog drie belangrijke componenten voor een effectief sociale media beleid. Social Business News zet ze via 6Minutes.be op een rijtje.
Hoe u deze training aanpakt, hangt natuurlijk af van de grootte van uw bedrijf en het beschikbare budget. In elk geval moeten in deze training de volgende zaken zeker aan bod komen:
- Concrete voorbeelden die de sleutelpunten van uw sociale media beleid verduidelijken voor de werknemer. Indien mogelijk kunt u hun kennis testen met een quiz.
- Probeer te tonen dat medewerkers aansprakelijk zijn voor hun acties online, net zoals ze dat offline zijn. Werknemers moeten beseffen wat de potentiële impact van hun online gedrag is, zowel op henzelf als op het bedrijf.
- Leg een aantal 'wat als'-scenario’s voor. Zoals 'wat als iemand een vraag stelt over het bedrijf die ik niet kan beantwoorden?' Als u tools heeft die interne samenwerking mogelijk maken, kunt u overwegen een community te starten waar werknemers hun ervaring kunnen delen.
Coaching
Het houdt niet op bij training. U zult de werknemers moeten identificeren die behoefte hebben aan begeleiding, of die interesse hebben in het verbeteren van hun vaardigheden op gebied van sociale media. U kunt bijvoorbeeld werknemers de mogelijkheid geven om sociale media ambassadeur te worden voor het bedrijf. Werknemers die zich hiervoor aanbieden zullen zeer waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in sociale media en hun bekwaamheid op dit gebied willen vergroten. Deze verdienen begeleiding, maar ook mensen die een fout maken kunnen coaching gebruiken.
Verbind gevolgen aan overtredingen Het doel van een sociale media beleid is niet om werknemers bang te maken voor sociale kanalen. Maar ze moeten wel begrijpen dat er gevolgen zijn wanneer ze tegen het sociale media beleid ingaan. Niet alle inbreuken zijn even erg en dus zult u moeten bepalen wanneer een werknemer gecoacht moet worden en wanneer er contact moet opgenomen worden met bestuur/hr voor eventuele gesprekken. Ook al zal iedere situatie verschillend zijn, het is toch belangrijk op voorhand te weten wat u zult doen, wie er gecontacteerd moet worden en wie verantwoordelijk is. U kunt volgende zaken overwegen:
- Stel een schema op waarin op basis van de ernst van de overtreding wordt vastgelegd of management wordt gecontacteerd of coaching de te verkiezen aanpak is.
- Bepaal wat er met een werknemer moet gebeuren wanneer die fouten blijft maken, ondanks begeleiding. Overleg met hr, juridische afdeling en andere belanghebbenden wat er wettelijk kan opgelegd worden en of er overeenkomsten zijn met de implementatie van andere beleidsrichtlijnen.
Bron:6minutes.be
Ik ben het helemaal eens met dit artikel. Vaak denken bedrijven dat zodra ze een policy hebben, dat de medewerkers wel weten hoe het werkt. Vaak is dat niet zo, medewerkers missen vaak een stukje praktische kennis over LinkedIn en Twitter bijvoorbeeld.
Het artikel is inderdaad erg compleet, maar waar aan voorbij wordt gegaan is de persoonlijke touch. Tenslotte doen mensen zaken met mensen en niet mensen met bedrijven.
Laat een medewerker daarom een stem zijn voor uw bedrijf en houd ze niet alleen maar krampachtig in bedwang door uw angst voor fouten.