zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Aandeelhouderskapitalisme beperkt ontwikkeling bedrijfsleven'

16 oktober 2012 - Terwijl managers links en rechts bezig zijn om te reorganiseren en te saneren, vernietigen zij onbewust en onbedoeld vele miljarden aan kapitaal. Dit kapitaal in de vorm arbeidersmotivatie en -effectiviteit wordt nog te veel onderschat in de waardeontwikkeling van een organisatie.

"Dit eenzijdig sturen op aandeelhouderswaarde heeft ons de afgelopen tien jaar niet verder gebracht dan een wereldwijde economische crisis," concluderen auteurs Geelhoed, Samhoud en Smolders in het boek 'Wat is onze naam waard?'.



Nieuw perspectief
Een nieuw perspectief is noodzakelijk, stellen de schrijvers. Dit nieuwe perspectief noemen ze stakeholderskapitalisme. "Omdat aandeelhouderskapitalisme zijn langste tijd heeft gehad, dient het plaats te maken voor een model waarbij waardecreatie voor alle stakeholders wel centraal staat," licht Salem Samhoud verder toe. Met stakeholderskapitalisme leren managers en leiders veel beter blijvende resultaten en waarde te creëren met de organisatie. En dat bereiken ze alleen door waarde te creëren voor alle stakeholders: klanten, medewerkers, aandeelhouders en de samenleving als geheel.
Geelhoed: "Zo blijkt uit onderzoek van Raj Sisodia, Marketing Professor aan de Bentley Universiteit, dat stakeholderskapitalisme bedrijven financieel gezien acht keer beter maakt dan de S&P 500-idex en drie keer beter dan de legendarische Good to great-bedrijven." 

Vicieuze waardecirkel

In het boek betogen ze dat hoog gemotiveerde, loyale en productieve medewerkers méér waarde leveren aan klanten die dit vervolgens omzetten in trouw, koop- en ambassadeursgedrag. Dit vertaalt zich op zijn beurt in excellente financiële resultaten, waarmee de organisatie weer in staat is om de medewerker nóg verder aan zich te verbinden. Bij het creëren van blijvende waarde onderscheidt het drietal drie verschillende golven: leid, manage en market de waarde. Elk van die golven levert een fundamentele bijdrage aan de waarde van een organisatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wereldwijde M&A markt koelt af
 Manager is wel degelijk belangrijk
 Private Equity stimuleert productiviteit en werkgelegenheid
 Risico's in supply chain cruciaal voor waardecreatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10