zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Toekomst donaties aan goede doelen onzeker

15 oktober 2012 - De toekomst van donaties aan goede doelen lijkt onzeker. Hoewel op dit moment bijna 90 procent van de Nederlanders wel eens geld doneert, verwachten vier op de tien landgenoten in de nabije toekomst zelf minder te doneren. Bovendien denkt bijna tweederde dat particuliere giften in hun totaliteit terug zullen lopen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 2.200 Nederlanders in opdracht van PwC naar factoren die van invloed zijn op donateurvertrouwen. Onderzoeksbureau Kien voerde het onderzoek uit.



Transparantie is noodzaak
Het onderzoek laat een link zien tussen transparantie en geefgedrag. 60 procent zegt meer geld te geven aan goede doelen die transparant zijn. Transparantie is geen luxe, maar noodzaak, stelt Nita Wink, partner maatschappelijke organisaties bij PwC. "Alleen goede doelen die duidelijk zijn over behaalde en niet behaalde resultaten dingen mee naar de gunst van gevers die zich minder laten binden en meer aan concrete projecten willen geven."
Hoewel donateurs waarde hechten aan transparantie, wil slechts een derde van de ondervraagde Nederlanders betrokken worden bij beleidskeuzes van goede doelen. Ruim de helft van de Nederlanders vertrouwt erop dat goede doelen hun gift op professionele wijze besteden. Donateurs willen vooral dat goede doelen duidelijk zijn over resultaten die ze bereiken. Ze willen ook dat het geld zoveel mogelijk aan het goede doel besteed wordt en niet aan fondswerf- en administratiekosten. Steeds meer mensen doneren liever voor een specifiek project dan dat men vaste donateur wordt. Ook kijken donateurs kritisch naar het aantal jaar ervaring, de manier waarop er met hen wordt gecommuniceerd en of het goede doel over een keurmerk beschikt.
Redenen om te stoppen met doneren zijn er ook. Met stip op één staat het moment dat men niet langer meer achter de manier kan staan waarop donaties worden besteed. Een tweede aanleiding is dat donateurs het zich financieel niet meer kunnen veroorloven. Tot slot kan ook een te hoge besteding aan kosten en negatieve publiciteit een reden zijn om te stoppen met doneren. 

Opwaartse vertrouwensspiraal
Goede doelen hebben de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan transparantie en verantwoording aan donateurs. Bovendien zijn er regels voor de kosten voor fondsenwerving waar het CBF toezicht op houdt. Daarnaast plaatst brancheorganisatie VFI sinds twee jaar een overzicht van de directiesalarissen van de aangesloten goede doelen op internet. Ook de uitreiking van de jaarlijkse Transparant Prijs draagt bij aan de bevordering van transparantie in de branche.
Nita Wink: "Donateurs hebben het vertrouwen dat hun geld in goede handen is, dat er zorgvuldig mee wordt omgesprongen. Wel leert dit onderzoek dat donaties in de toekomst onder druk kunnen komen te staan en dat geefgedrag aan verandering onderhevig is."
Wink beveelt goede doelen aan transparant te zijn over het niet- en welslagen van projecten, vaker geoormerkte donaties mogelijk te maken en gevers als het even kan persoonlijk in te lichten over vorderingen. "Transparantie, geeft donateurs meer vertrouwen om te doneren, zoals het onderzoek laat zien. Noem het een opwaartse vertrouwensspiraal, waar u als goed doel met uw donateurs in wilt komen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander prefereert merk dat goed doel steunt
 Nieuwe kansen om een ‘world of difference’ te maken
 Groeiende interesse maatschappelijk relevant werk onder professionals
 Hoe wint u online de gunst van donateur en vrijwilliger?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10