Consument doet bewuster en gezonder boodschappen in crisistijd
11 oktober 2012 -
De Persgroep Advertising heeft met Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar winkelgedrag in crisistijd. Het Winkelonderzoek 2012 toont aan dat ons winkelgedrag wel degelijk verandert in tijden van crisis. Ook wanneer het boodschappenbudget niet kleiner is geworden, besteden consumenten hun geld op een andere manier. Er wordt bewuster boodschappen gedaan en consumenten kiezen vaker gezonde producten.
Ruim 1.800 lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool deden mee aan het Winkelonderzoek.
Geld wordt anders besteed
41 procent van de respondenten heeft in 2012 minder geld te besteden vergeleken met 2009 en 21 procent juist meer. Het feit dat velen minder te besteden hebben, heeft weinig invloed op het boodschappenbudget, maar wel op hoe dit geld besteed wordt. Dit is ook het geval voor de consumenten die hetzelfde te besteden hebben in de supermarkt. Ze leven gezonder en doen bewuster boodschappen: er wordt bespaard op kant-en-klaar maaltijden en er wordt meer uitgegeven aan gezonde producten als groenten en fruit. Consumenten die een kleiner boodschappenbudget hebben, letten meer op prijs. 51 procent van de respondenten geeft aan sinds de crisis vaker op prijzen te letten in de supermarkt en 54 procent koopt vaker producten in de aanbieding.
Nieuwe producten 36 procent van de respondenten besteedt sinds de crisis juist meer aan boodschappen. Twaalf procent geeft wekelijks minimaal 150 euro aan boodschappen uit. Van de consumenten die meer te besteden hebben, probeert één op de zes vaker nieuwe producten of varianten uit. Ook geven respondenten aan graag via advertenties en artikelen in dagbladen kennis te maken met nieuwe producten.