zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Het nieuwe solliciteren: niet voor hoogopgeleid talent

10 oktober 2012 - Mobiel solliciteren of solliciteren met een LinkedIn profiel. Hoogopgeleid talent heeft er géén interesse in. De hoogopgeleide starter van vandaag solliciteert het liefst zonder de modernste sollicitatietechnieken. Dat blijkt uit de analyse van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), speciaal voor Natural Talent uitgevoerd onder 878 hoogopgeleide starters op de arbeidsmarkt.

Laatstejaars HBO- en WO studenten maken bij de oriëntatie op een eerste baan volop gebruik van hun persoonlijke (online) netwerk (54 procent) en van verschillende Social Media kanalen (38 procent). Zodra het op het bemachtigen van een eerste baan aankomt, is echter nog maar drie procent bereid om een sollicitatie te plaatsen via bijvoorbeeld het eigen LinkedIn profiel. Mobiel solliciteren is evenmin in trek. Slechts vier procent van de hoogopgeleide starters vindt het bezwaarlijk dat deze optie niet door een werkgever wordt geboden. Redelijk ingeburgerd is de meest geboden sollicitatiemethode van zowel vacaturebanken als werken-bij websites: het uploaden van een CV en motivatiebrief via een standaard online sollicitatieproces. Voor een magere 30 procent van de HBO en WO starters heeft dit de voorkeur zodra zij gaan solliciteren. Geen van deze methoden kan zich echter kronen tot favoriete sollicitatiemethode van hoogopgeleide starters.



Hoe wil een hoogopgeleide starter dan wel solliciteren?
Niet via bestaande of nieuwe sollicitatiemethoden, maar via een e-mailadres waar hij of zij zelfstandig diens CV en motivatiebrief naar toe kan sturen; 52 procent van de hoogopgeleide starters op de arbeidsmarkt omarmt dit als favoriete manier van solliciteren. Opvallend? Volgens Sebastiaan van Haren, specialist arbeidsmarktcommunicatie en online werving bij Natural Talent, wel. "Maar in een tijd waarin de grenzen tussen hetgeen privé wordt gehouden en hetgeen publiek gedeeld wordt steeds meer vervagen, misschien ook heel logisch. Als het er echt om gaat, dan wil de hoogopgeleide starter vooral zelf de controle behouden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nu ook mobiel solliciteren via iPad
 Inzet social media explosief gestegen bij zoektocht naar baan
 Werven via Twitter - iets voor u?
 LinkedIn meest gebruikt door recruiters
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10