zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkdag begint en eindigt thuis

9 oktober 2012 - Twee derde van de Nederlandse leidinggevenden vindt het niet erg wanneer medewerkers later op het werk komen. Dit blijkt uit onderzoek van Mozy. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse werkgevers - ten opzichte van werkgevers in andere landen - veel minder moeite hebben wanneer medewerkers later op kantoor komen; ze gaan ervan uit dat medewerkers al vanuit huis of onderweg hebben gewerkt op tablets en smartphones voordat ze op kantoor komen.

De relaxte houding van Nederlandse werkgevers ten aanzien van het stipt op tijd komen, blijkt ook uit het feit dat ze het prima vinden als een medewerker 54 minuten later start dan contractueel overeengekomen. Ter vergelijking: het wereldwijde gemiddelde is 32 minuten. Bijna een vijfde van de leidinggevenden vindt het zelfs geen probleem wanneer medewerkers twee uur later op het werk verschijnen. Verder heeft 70 procent van de leidinggevenden geen moeite met het eerder naar huis gaan van medewerkers, omdat ze weten dat ze de tijd op een ander moment inhalen. 



Het einde van de 9-5 werkdag
De dagen dat we van 9 tot 5 werken zijn voorbij, blijkt uit het onderzoek: medewerkers starten gemiddeld op kantoor om 08:04. Dat is negen minuten eerder dan het wereldwijde gemiddelde. Nederlanders verlaten de werkvloer om 17:04, maar werken dan bijna nog een uur door op een andere locatie. Dit extra werken wordt erkend door de leidinggevenden: bijna driekwart (73 procent) gelooft dat medewerkers buiten de standaard werktijden ook nog werken. 

Mobiele tools

Mobiele technologie, waaronder smartphone apps en cloud-diensten, stellen leidinggevenden in staat flexibel om te gaan met werktijden. Het onderzoek toont aan dat veel leidinggevenden hun medewerkers willen ondersteunen in flexibele werktijden en thuiswerken. 82 procent van de leidinggevenden faciliteert e-mailgebruik thuis; 58 procent maakt het mogelijk dat medewerkers vanuit huis toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk en -applicaties. 

Geven en nemen

70 procent van de leidinggevenden vindt het prima dat medewerkers eerder naar huis gaan als ze weten dat ze de tijd op een ander moment inhalen. Voor het nemen van langere lunchpauzes geldt dat 67 procent daarmee geen problemen heeft. 57 procent vindt regelmatige koffiepauzes acceptabel. Ook het verzenden van persoonlijke e-mails (53 procent), het lezen van nieuws (50 procent) en het voeren van persoonlijke telefoongesprekken (48 procent) worden tijdens werktijden geaccepteerd.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 82 procent van de medewerkers zich niet ongemakkelijk voelt bij het eerder naar huis gaan voor een bezoek aan de huisarts of tandarts. Volgens leidinggevenden is dit ook de meest voorkomende reden die medewerkers opgeven om later te beginnen of thuis te werken (53 procent), na vertraging met de auto of openbaar vervoer (58 procent) en kinderen brengen naar de opvang (57 procent).

Top tien privé-activiteiten onder werktijd
1. Eerder naar huis gaan voor bezoek tandarts / huisarts
2. Versturen van persoonlijke e-mails
3. Een persoonlijk telefoon gesprek voeren
3. Regelmatige koffie- en theepauzes
5. Een langere lunchpauze nemen om privézaken te regelen
5. Eerder naar huis gaan voor een rapportbespreking op school van een kind.
7. Muziek luisteren
8. Online bankieren
9. Kranten en tijdschriften lezen
10. Ontbijten op het werk 

Bellen na zessen

Bedrijven zien ook de voordelen van het door elkaar lopen van privé- en werktijd, omdat ze zo hun medewerkers buiten de standaard werktijden kunnen bellen. Meer dan twee derde van de leidinggevenden vindt dat ze hun medewerkers na 18:00 uur kunnen bellen. Negentien procent belt nog tot 19:00 uur, achttien procent geeft aan dat ze 20:00 uur zien als laatste tijdstip waarop ze medewerkers bellen en nog eens achttien procent belt tot 21:00 uur. Veertien procent geeft aan nog na 21.00 uur te bellen om zaken te bespreken. 

Thuiswerken

Twee op de vijf leidinggevenden (43 procent) vindt het acceptabel dat een medewerker een dag per week thuis werkt, al is dat contractueel niet vastgelegd. Een vijfde (21 procent) vindt twee dagen ook aanvaardbaar. Slechts een kwart (27 procent) vindt dat een medewerker die voor zijn werkzaamheden niet thuis hoeft te werken, alle dagen op kantoor moet zijn. 

Beloning

Medewerkers worden vaker wel dan niet beloond voor het werken buiten kantoortijden om. 39 procent van de leidinggevenden beloont zijn medewerkers die buiten kantoortijden werken door extra vrije tijd te geven. Een vijfde geeft aan dat te doen door publieke erkenning te geven. Twee vijfde (41 procent) van de leidinggevenden zegt medewerkers die buiten kantoortijden werken, niet te belonen. 

Over het onderzoek

Aan het onderzoek hebben 101 Nederlandse leidinggevenden en 100 Nederlandse medewerkers deelgenomen die werkzaam zijn in een kantooromgeving. De enquête is uitgevoerd tussen 18 en 28 september 2012 in opdracht van Mozy door No Ties, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Breder onderzoek is uitgevoerd onder 100 leidinggevenden en 100 medewerkers in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Ierland, Frankrijk en Duitsland.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 2020: zes bureaus voor elke tien werknemers
 Werkgever verantwoordelijk voor illegaal softwaregebruik op mobiel
 Secundaire arbeidsvoorwaarden steeds belangrijker in salarisonderhandelingen
 ‘Derde werkplek’: compromis tussen mobiel en thuis werken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10