zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inzet social media explosief gestegen bij zoektocht naar baan

9 oktober 2012 - Social media speelt een steeds grotere rol bij het zoeken naar een baan. Vorig jaar zocht 21 procent van werkzoekend Nederland een baan via social media, dit jaar is dat gestegen naar 38 procent. Het gebruik van LinkedIn is daarbij explosief gestegen. LinkedIn wordt door 79 procent van werkzoekend Nederland ingezet om een baan te vinden, dit is een flinke stijging in vergelijking met de 38 procent uit 2011.

Naast LinkedIn is ook het gebruik van Facebook gestegen: 41 procent van de werkzoekenden noemt Facebook als middel om een baan te zoeken, een stijging van 29 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Unique onder ruim 3.000 werkzoekenden. 



Mannen versus vrouwen
Uit het onderzoek dat als onderdeel van de MKB Marktmonitor is uitgevoerd, blijkt verder dat er significante verschillen zijn tussen de manier waarop mannen en vrouwen naar een baan zoeken. Social media zetten zij ongeveer evenveel in. Ingezoomd op de specifieke netwerken blijkt echter dat LinkedIn door bijna tien procent meer mannen dan vrouwen wordt ingezet. Vrouwen gebruiken daarentegen Facebook en Hyves net een beetje meer. Ook de krant wordt door vrouwen vaker ingezet bij de zoektocht naar een baan, namelijk zeven procent meer. 

Vacaturesites
Daarnaast blijkt dat vacaturesites nog steeds het belangrijkste middel zijn om een baan te zoeken. 97 procent van de werknemers zegt hiervan gebruik te maken. Daarnaast zijn het uitzendbureau (80 procent) en de directe website van een organisatie (65 procent), net als vorig jaar, populaire zoekmiddelen. Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: "Hoewel vacaturesites nog steeds de grootste rol spelen bij het zoeken naar een baan, zien we dat werkzoekenden social media steeds vaker inzetten. Werkgevers spelen hierop in. Vorig jaar bleek al uit onze MKB Marktmonitor dat 29 procent van de ondernemers social media gebruikten om in contact te komen met potentiële nieuwe werknemers. Naar verwachting zal dit percentage dit jaar hoger zijn. Alle mogelijke middelen worden ingezet en raken steeds meer geïntegreerd. Gelukkig zie je wel dat een persoonlijk gesprek, face-to-face of online via programma’s als Skype, nog steeds in vrijwel alle gevallen de doorslag geeft." 

Sollicitatietips
Om werkzoekenden de helpende hand te bieden heeft Unique recruiters van bekende bedrijven gevraagd naar hun beste sollicitatietips. Deze tips zijn gebundeld in een whitepaper die gratis is te downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recruitmentkansen via social media nauwelijks benut
 Werven via sociale media geeft kwaliteitsimpuls aan organisaties
 Social media bezig aan sterke opmars op de arbeidsmarkt
 Tien manieren om via social media op te vallen bij recruiters
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10