SAS Forum Nederland in teken van high-performance analytics
5 oktober 2012 -
De hoeveelheid data waar organisaties mee te maken hebben blijft toenemen. Dit geldt ook voor de complexiteit en de snelheid waarmee deze gegevens binnenkomen en verwerkt moeten worden. Dat is een gegeven. Deze ontwikkeling, aangeduid met de term Big Data, is zowel een uitdaging als een enorme kans.
Tegelijkertijd is er een technologische revolutie gaande waarbij de sterk verbeterde capaciteit en verwerkingssnelheid van systemen, real time inzicht, analyse en besluitvorming mogelijk maken. Snellere processoren, de opkomst van grid computing, dalende opslagkosten en cloud computing zijn stuwende factoren op technologiegebied en met de komst van nieuwe technologieën als high-performance analytics kunnen organisaties binnen minuten en seconden beschikken over inzichten waarvoor ze eerder nog dagen nodig hadden. Dit maakt radicaal andere businessmodellen mogelijk.
'Decisions at the speed of right'
'Decisions at the speed of right' was de rode draad van SAS Forum Nederland. Met ruim 800 bezoekers was Spant! in Bussum op 3 oktober tot de maximale capaciteit gevuld.
Naast een groot aantal praktijkgerichte presentaties van succesvolle klanten, bood het programma ook een aantal boeiende keynote-presentaties.
Futurist Mike Walsh liet zien dat organisaties er beter aan doen te kijken naar de mens en zijn gedragingen (antropologie) dan uit te gaan van de technologie. Nieuwe technologie wordt nog te vaak opgetuigd met in gedachten een oude manieren van werken, met alle beperkingen van dien. Hij benadrukte ook dat bedrijven en merken zichzelf opnieuw moeten uitvinden gebaseerd op de uitgangspunten van applicaties en platforms, want één van de gevolgen van de enorme opmars van smart mobile devices is dat mensen aangeven het internet niet te gebruiken, maar Facebook wel. Dat geeft te denken…
Miljard gegevens
Mark Torr, Director Global Technology Practice bij SAS, liet aan de hand van een live demo - met meer dan een miljard records - zien hoe Visual Analytics geheel andere manieren van werken mogelijk maakt. De enorme snelheidswinst, van uren en dagen naar minuten of seconden, is hierbij niet zozeer het doel, als wel het middel. Visual Analytics maakt het mogelijk á la minuut modellen aan te passen en door te rekenen waardoor het ontwikkelen en verbeteren van modellen structureel wordt, en daarmee betere uitkomsten.
Rela-time klantbenadering
Jeroen Oosterhof, Multichannel Manager Ziggo vertelde over de real-time klantbenadering van Ziggo, en hoe Ziggo zijn contact center agents voorziet van real-time relevante informatie, waardoor het klantadvies en de kwaliteit van de dialoog tussen klant en contact center-medewerker verbetert, zelfs binnen het lopende gesprek. Die klantrelatie is essentieel in een markt die draait om beleving.
Olympische delegatie
De middag werd afgesloten door Maurits Hendriks, chef de mission NOC/NSF voor de Olympische Zomerspelen 2012. Hij liet zien hoe de inzet van analytics heeft bijgedragen aan de uitstekende resultaten van de Nederlandse delegatie in Londen. Hij is bovendien van mening dat er nog heel veel te winnen is op dit gebied. "Als we echt werk maken van het analyseren van alle soorten sportdata kan Nederland nog veel betere resultaten behalen."
InSites-onderzoek: Customer Centricity Benelux nog in kinderschoenen
Tijdens SAS Forum Nederland werden de belangrijkste resultaten gepresenteerd van een groot onderzoek van InSites Consulting naar Customer Centricity bij Benelux-organisaties van uiteenlopende omvang en uit diverse sectoren. Uit het onderzoek blijkt dat organisaties serieus stappen willen zetten in de richting van meer klantgerichtheid, maar dat slechts een heel kleine minderheid customer centricity al daadwerkelijk heeft geïntegreerd in zijn organisatie. Voor 88 procent van de respondenten is verbetering van de customer experience het sleutelelement om te komen tot een customer centric organisation.