4 oktober 2012 -
Werknemers kiezen massaal voor klassikaal onderwijs om zich (extern) te scholen. Een groot aantal van de werknemers (83 procent) geeft de voorkeur aan klassikaal onderwijs of een combinatie met zelfstudie, omdat ze naast het opdoen van kennis ook waarde hechten aan netwerken. Dat blijkt uit het onderzoek 'Investeren in menselijk kapitaal' onder bijna 4.000 respondenten.
Uit het onderzoek van de Baak blijkt dat slechts dertien procent van de respondenten voorkeur heeft voor zelfstudie en nog minder (vier procent) volgt onderwijs via het internet.
Investeren
Ondanks dat werkgevers niet altijd willen investeren in scholing van de werknemer, is de bereidheid onder werknemers groot. Voornamelijk jonge werknemers (25-35 jaar) geven aan extern een opleiding te willen volgen. Zij willen zich ontwikkelen en verder groeien in hun loopbaan. Werkgevers investeren minder vaak in oudere werknemers (40+), waardoor die minder gemotiveerd zijn om verder te leren. Ook vinden de 40-plussers vaak dat ze genoeg werkervaring hebben.
Opleiding
Het verschil in bereidheid kan verder worden getrokken naar opleiding. Zo blijkt: hoe hoger de opleiding, hoe gemotiveerder men is om verder te leren. 55 procent van de werknemers met een WO achtergrond wil zich extern scholen, tegenover 41 procent van de hbo-ers en drie procent van het vmbo en mbo.
Belangrijk is natuurlijk wel dat de organisatie waarin de werknemer werkt openstaat voor scholing. Bedrijven die investeren in scholing voor werknemers creëren meer bereidheid bij werknemers om zich extern te scholen.
Deze uitkomst is absoluut geen verassing.
Al jaren verschijnen er veel artikelen over ''het groeiende belang''van e-learning, maar nagenoeg nooit is dit gebaseerd op de geuite behoeften van cursisten.
Ik verzorg al jaren managementtraining in ''evergreens'' als leidinggeven time management en communicatie.
De theorie kun je makkelijk uit boeken halen, maar toch blijkt het pas echt binnen te komen en tot actie aan te zetten als je er op een interactieve wijze mee aan de slag gaat.
Het aloude klassikale onderwijs is nog springlevend, vraag het maar aan de cursisten.
Ik herken de wens naar klassikaal onderwijs. De meeste van onze cursisten ervaren de wekelijkse lesavond als stimulerender dan e-learning. Daarbij geven zij als voordeel aan het persoonlijke contact met de leerkracht, de gezelligheid bij het leren in een groep en de (zachte) dwang om ook elke keer weer het huiswerk af te moeten hebben.
Overigens heb ik enorme waardering voor onze cursisten die het,naast hun vaak drukke werk, op kunnen brengen om zich verder te ontwikkelen en daarin veel investeren.
Hans van Os is directeur van een Stichting die opleidingen en cursussen verzorgd in Noord-Brabant.