3 oktober 2012 -
Als het om gedragsveranderingen gaat weten leidinggevenden zelden medewerkers te prikkelen. Dit komt omdat ze over geen goede alternatieven beschikken om gedragsverandering effectief aan te pakken. Hierdoor laten ze op de werkvloer een enorm potentieel liggen. Dat concludeert trainer en auteur Gerald Morssinkhof in het boek 'Gedraag je!'.
Het probleem is dat managers hierdoor bijdragen aan datgene wat ze willen voorkomen, namelijk gedoe op de werkvloer. Morssinkhof pleit daarom voor een paradoxale aanpak op de werkvloer. Met onconventionele verandertechnieken. Deze sluiten niet aan op de gebruikelijke werkwijze en ze passen ook niet bij de traditionele invulling van de rol van manager. Dat maakt ze uiterst effectief om gefixeerd gedrag te veranderen. Door u anders op te stellen dan het te willen beheersen en controleren, creëert u een andere soort veranderbeweging. En dat is volgens Morssinkhof precies wat medewerkers nodig hebben. "De onwetende manager kiest constant de rol van een dominant, inhoudelijk uitleggerig en enthousiasmerend type," licht Morssinkhof verder toe. "Dat komt omdat ze niet goed weten hoe met gedrag om te gaan, waardoor ze vanuit de inhoud in plaats van gedrag mensen proberen te sturen en te veranderen. En dat kan nooit de bedoeling zijn."
Gedragsprincipes
Veranderingen worden altijd inhoudelijk ingestoken; met argumenten wordt getracht medewerkers te overtuigen waarom het anders moet. Dat lijkt rationeel heel logisch, maar sluit echter niet aan op hoe mensen met elkaar omgaan en werken.
Morssinkhof: "Onconventionele verandertechnieken zijn effectief omdat ze juist uitgaan van deze menselijke gedragsprincipes." In het boek beschrijft hij vijf gedragsprincipes: identificatie, nabijheid, statusbevestiging, in & uitsluiting en naar de zijkant kijken.
Gecombineerd met deze principes werken de onconventionele technieken beter, omdat er tijdens het verandertraject ook focus is op de wijze waarop medewerkers zelf met elkaar naar de toekomst kunnen werken.
Deze technieken doorbreken ingesleten patronen, brengen een beweging in het team of de organisatie op gang en voorkomen dat er negatieve terugkoppelingsmechanismen ontstaan, waardoor de verandering overgaat in een versnelling.
Management bv nederland is wel erg afgedwaald dat er zelf een boek geschreven moet worden om ze weer bewust te maken van de hoeftes die medewerkers hebben en werlangen.