28 september 2012 -
AEX bedrijven hebben tijdens de crisis de nadruk gelegd op bezuinigingen in plaats van investeringen. Daardoor zijn deze bedrijven minder goed gepositioneerd in opkomende markten, is er minder geld voor innovatie en hebben zij meer moeite om kapitaal aan te trekken dan hun internationale concurrenten. Als gevolg is de omzetgroei achtergebleven: internationale concurrenten groeiden de afgelopen zeven jaar 25,3 procent harder.
AEX bedrijven zullen daarom in de komende jaren hun blik meer naar buiten én op de toekomst moeten richten. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde High Business Performance (HPB) III onderzoek van Accenture.
ASML
ASML scoort het beste onder de AEX bedrijven. Het bedrijf werkt met hoogopgeleid personeel, innoveert doorlopend en groeit sinds 2006 jaarlijks met gemiddeld zestien procent. ASML heeft ondertussen een marktaandeel van ongeveer 80 procent verworven.
Vier prestatie-indicatoren
De prestaties van bedrijven zijn in het HPB III onderzoek gemeten op basis van huidige resultaten, waarbij gekeken is naar vier prestatie-indicatoren: creëren van aandeelhouderswaarde, rendement op investeringen, omzetgroei en consistentie van prestaties. Daarnaast is er ook gekeken naar de positionering voor de toekomst, zoals groeiverwachting, winstpotentieel, positionering in de groeimarkten en vermogen om kapitaal aan te trekken om groei te financieren. Op elk van deze acht aspecten presteert minstens de helft van de AEX bedrijven minder dan de concurrentie. Met name de omzetgroei valt tegen, zo blijkt uit het onderzoek. De AEX bedrijven scoren relatief wat beter op winstgevendheid en vermogen om kapitaal aan te trekken.
Leiderschapspotentieel
Voor AEX bedrijven valt nog veel te winnen de komende jaren. "Daarbij hoort daadkrachtig inspelen op de nieuwste technologische trends, met open vizier kijken naar de kansen in opkomende markten, anticiperen op continue veranderingen in de markt en de juiste partners vinden om marktsynergie te creëren," aldus Sander van Ginkel, managing director strategie van Accenture Nederland. "Maar ook het ontwikkelen van het juiste talent en leiderspotentieel om de kansen die zich morgen aandienen, te kunnen verzilveren".