26 september 2012 -
Het gebruik van sociale media blijft over heel de wereld verder toenemen. Van de Nederlandse internetgebruikers maakt momenteel acht van de tien gebruik van sociale media. Facebook is veruit de populairste site (66 procent is actief op Facebook), gevolgd door Hyves (33 procent), LinkedIn (29 procent) en Twitter (24 procent). Hyves staat nog op de tweede plaats, maar heeft het grootste percentage mensen die vroeger een account hadden en nu niet meer (23 procent).
Met deze cijfers (zeker wat LinkedIn en Twitter betreft) behoort Nederland tot de wereldtop wat betreft het gebruik van sociale media.Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat het gebruik van sociale media gestimuleerd wordt door het stijgend gebruik van het aantal smartphones in de wereld. Consumenten met een smartphone maken intensiever gebruik van sociale netwerksites dan mensen zonder een mobiele internetverbinding. Mensen met een smartphone staan bovendien meer open voor gesprekken met merken.
Smartphones zorgen voor verdere groei sociale media
45 procent van de Nederlandse internetgebruikers beschikt over een smartphone, de meerderheid beschikt over een internetabonnement op hun toestel. Dertien procent heeft een tablet. De toename van het aantal smartphones en tablets zorgt voor een stijging in het gebruik van sociale media. 66 procent van de smartphonegebruikers gebruiken dagelijks sociale media, dit is 54 procent bij mensen zonder smartphone. Verder zijn de applicaties voor sociale media heel populair.
"Ons onderzoek toont duidelijk het belang van mobiel internet. Consumenten gebruiken hun smartphone voor entertainment, maar ook voor heel wat praktische online toepassingen. Applicaties om het weer in de gaten te houden of navigatie-applicaties zijn heel populair. De snelle mobiele groei brengt het gebruik van sociale media opnieuw in een stroomversnelling," aldus professor Steven Van Belleghem.
Pinterest en Instagram zijn de sterren van de toekomst
Het onderzoek van InSites Consulting bevestigt de populariteit van de drie grote sociale internetsites. Niet alleen in Nederland, maar over bijna de hele wereld scoren Facebook, Twitter en LinkedIn nog steeds het beste. Het wordt bovendien moeilijk voor nieuwe sociale netwerksites om snel het succes van deze drie te evenaren.
Het onderzoek leert dat een gemiddelde consument lid is van twee sociale netwerksites. Meestal is dat Facebook en een andere site. Bovendien is 95 procent van deze gebruikers niet van plan om af te haken en wil 60 procent ook geen nieuwe account aanmaken. Het onderzoek heeft echter twee uitzonderingen opgeleverd: Pinterest en Instagram. Tien procent van de Amerikaanse internetgebruikers gebruikt Pinterest en zeven procent Instagram; in Nederland is dit slechts twee procent voor Pinterest en vier procent voor Instagram. Beide sites hebben wereldwijd de grootste groeimogelijkheden. Een grote groep mensen overweegt om in de toekomst deze sites te gebruiken.
"De consument is duidelijk tevreden over het huidige aanbod van sociale netwerksites. Het is slechts een kleine groep consumenten die steeds weer iets nieuws wil. De overgrote meerderheid wil een status quo. Uitsluitend sites die iets nieuws kunnen brengen, zijn interessant. Dat verklaart het succes en potentieel van Instagram en Pinterest. Beide sites bieden iets wat noch Facebook, Twitter of LinkedIn hebben, vandaar de interesse van consumenten," aldus professor Van Belleghem.
Consumenten willen bedrijven graag helpen op sociale media
Een opvallende conclusie in dit onderzoek is de grote welwillendheid van consumenten om bedrijven te helpen. De helft (47 procent) van de Europese sociale netwerkgebruikers volgt minstens één merk. Gemiddeld volgt men wlf merken op een passieve manier en zes merken op een interactieve manier. Consumenten verwachten van deze merken dat ze in de eerste plaats informatie bieden over hun producten, leuke acties lanceren en de consument betrekken bij het verbeteren van producten. 84 procent van de sociale netwerkgebruikers wil graag een merk helpen en advies geven. Het liefst wil men helpen om de bestaande producten of diensten te verbeteren. Sommige zijn zelfs bereid om mee te denken over de producten van de toekomst.
"Veel bedrijven laten een geweldige kans liggen. De meeste denken alleen na over het aantal fans en ‘likes’, maar niet over samenwerking met klanten. Sociale netwerken bieden het unieke platform om consumenten te betrekken bij de strategie van een bedrijf. Consumenten willen en kunnen daar waarde bieden, maar jammer genoeg zien de meeste bedrijven deze kansen nog niet," besluit Van Belleghem, partner van InSites Consulting.